PROVA PÅ START

Skulle du vilja känna på hur de är att spaka ett segelflygplan?

Eller skulle du vilja ge bort en annorlunda upplevelse i present? Eller går du till och med i tankarna att ta flygcertifikat?
Varför då inte börja med en prova-på-start.
 


Före flygning kommer du att få en genomgång av flygplanet, allt runt omkring det samt kring segelflyget. Vi kommer även att visa alla dess instrument och du kommer lära dig hur man läser av dem.


Du kommer tillsammans med en instruktör att starta med klubbens 2-sitsiga segelflygplan med hjälp av egen uppfällbar motor eller ha möjlighet att prova på två vinschstarter.


När ni är uppe på höjd kopplar ni loss och ni seglar med ett svagt sus fram genom luften över Västerås. Du kommer att få chansen att spaka flygplanet själv. Flygplanet vi flyger heter Twin III, det är ett skolflygplan och är därmed utrustat med dubbelkommando så instruktören som sitter bak har samma kontroller som du under flygningen. På så sätt går det enkelt att instruera hur du ska spaka för att flyga flygplanet.


Låter detta intressant, ta då kontakt med oss via formuläret nedan!


PS. Har du fler frågor eller funderingar, tveka inte och höra av dig via formuläret här

UTBILDNING

Vår flygutbildning varvar teori med praktik, vi erbjuder teoriundervisning under vinter och vår samt redan i april om vädret tillåter börjar vi flygsäsongen.

 

Teoriutbildningen innehåller olika moment, allt ifrån aerodynamik till flygradio.


Flygutbildningen sker i klubbens skolflygplan i dubbelkommando med dig och din lärare i flygplanet. När din lärare anser dig mogen får du börja flyga ensitsiga plan själv. Antalet flygningar under grundutbildning brukar bli ca 60 st varav 20 st ensamflygningar innan den praktiska utbildningen för certifikatet är klar.


Segelflygning kan sägas vara flygning i dess renaste form.

Att med enbart solen och vindarna som kraftkälla ta sig fram över landskapet är en enastående upplevelse som inte låter sig beskrivas med ord. Västerås Segelflygklubb har i många år bedrivit segelflygutbildning.

Vi kan ta dig fram till eget certifikat och vidare.

Det finns visserligen ingenting sådant som en fullärd segelflygare - den hängivne segelflygaren skaffar sig ständigt nya erfarenheter och målsättningar.

Men ett segelflygcertifikat är samtidigt också en utmärkt grund för all vidare flygning. Till en relativt billig peng lär du dig dom viktiga grundkunskaper om flygning som varje pilot behöver känna till. Välkommen att ta plats i förarsitsen i vårt skolplan av typ Twin III.


Certifikatutbildningen följer en omsorgsfullt utarbetad utbildningsplan som är gemensam för alla segelflygklubbar i landet. Utbildningsplanen innefattar 57 praktiska övningar samt en teoridel uppdelad i ett antal olika ämnen, såsom flyglära, meteorologi, aerodynamik, m.m. De praktiska övningarna sker i huvudsak under sommaren medan teorikurserna hålls under vintern. Beroende på när under året du börjar din utbildning kan du alltså starta med antingen teori eller praktik.


Vi är en av få klubbar och den enda i Mälardalen som använder sig av vinsch som startmetod. 2005 införskaffade klubben en vinsch (Bifrost V-306). Detta gjordes för att få en billigare, miljövänligare och snabbare startmetod än flygbogsering.


2010 bytte vi linor från stålwire till "plastlinor" - s.k. dyneema-lina - vilket minskar linans egenvikt väsentligt och därmed ger oss högre urkopplingshöjd samt underlättar hanteringen på marken. I vindstilla förhållanden eller rak sidvind får vi idag 400-500m beroende på flygplanstyp och antal personer ombord. Vid vind i banans riktning får vi 600-700m.


En vinschstart är en oförglömlig upplevelse, accelerationen är 0-100 km/h på 2-3 sekunder och starten är över på ca 40 sekunder. Vi välkomnar såväl erfarna segelflygare som nybörjare att besöka klubben för att testa några starter med någon av våra instruktörer.


PRISER


Det finns inget fastställt pris för hur mycket utbildningen kommer att kosta. Många faktorer spelar in, t.ex. tidigare flygerfarenhet, utbildningens intensitet, startmetoder, etc. Dock kan du räkna med någonstans mellan 15 - 25 000 kr.

Studerande som innehar CSN-kort eller ungdomar t.o.m. 20 år flyger till rabatterat pris. (se vår prislista för mer detaljer).

 

ATT KOMMA IGÅNG


Ett bra sätt att börja är att köpa vårt startpaket. I startpaketet ingår de fyra första skolstarterna, passivt medlemskap fram till årsskiftet samt en flygdagbok och en elevdagbok. Är du flygintresserad ungdom kan du få påbörja utbildningen redan det år du fyller 15!

När du väl har bestämt dig för att gå utbildningen är det viktigt att du så fort som möjligt ansöker om ett elevtillstånd. Elevtillståndet utfärdas av Transportstyrelsen. För att ansöka behöver du ett personbevis (beställs genom Skatteverket) och en läkarundersökning som bl.a. innefattar EKG. Läkarundersökningen skall göras hos en godkänd flygläkare.

TMG

TMG, motorseglare, eller Touring Motorglider (TMG) som det heter på engelska, är ett flygplan som kombinerar segelflygplanets aerodynamiska fördelar med motorflygplanets flexibilitet.


Resultatet blir ett bränsleekonomiskt och mångsidigt flygplan som kan användas för så väl korta nöjesflygningar kring fältet som längre sträckflygningar till andra flygfält.

Med avstängd motor och flöjlad propeller kan maskinen segelflyga.


Du som redan har segelflygcertifikat kan med några få timmars kompletterande utbildning få behörighet att flyga även TMG. Men det går förstås också bra att utbilda sig direkt för TMG, utan tidigare flygerfarenhet. Du följer då en särskild utbildningsplan bestående av 90 praktiska övningar plus teori och erhåller ett certifikat för enbart TMG-flygning. När du väl har bestämt dig för att gå utbildningen är det viktigt att du så fort som möjligt ansöker om ett elevtillstånd. Elevtillståndet utfärdas av Transportstyrelsen. För att ansöka behöver du ett personbevis (beställs genom Skatteverket) och en läkarundersökning som bl.a. innefattar EKG. Läkarundersökningen skall göras hos en godkänd flygläkare.

Därefter är det enbart att boka tid med din lärare och flyga.