KLUBBENS FLYGPLAN


Västerås Segelflygklubb har en modern flygplansflotta bestående av fyra olika flygplan.
Ett dubbelsitsigt SLG-flygplan, ett ensitsigt segelflygplan, ett TMG-flygplan samt ett UL-B-flygplan.

Grob Twin III SL, SE-UMO


Vår Twin III har funnits i klubben sedan hösten 2018 och används för skolning och provlektioner, såväl som termikflygning.


SE-UMO kan både flygbogseras och vinschas. Dessutom kan den starta för egen maskin med sin infällbara motor. SE-UMO är tillverkad år 1992 och har med sina 18 meters spännvidd ett glidtal på 1:38, vilket gör det till ett utmärkt segelflygplan för alla ändamål.

Grob Astir CS SE-THZ


SE-THZ är klubbens ensitsiga segelflygplan tillverkat år 1977.
Används för AFT-flygning.


Astiren har en spännvidd om 15 m och bästa glidtal 1:38. Ett lätt och smidigt flygplan, tomvikt 250 kg.


Den kan både flygbogseras och vinschas. Perfekt för termikflygning en vacker sommardag.



 

tmg 3

Grob 109B, SE-UDO

 

Detta är vår motorseglare som funnits i

klubben sedan 2003 och flyger ca 150

timmar per år.


SE-UDO är en Grob109B byggd år 1985. Med 17,4 meters spännvidd har den ett bästa glidtal på 1:28, vilket gör att den går att använda för såväl segelflygning som reseflygning med motor.
Högsta tillåtna fart med SE-UDO (Vne) är 270 km/h eller 146 knop.

Flight Design CTSW, SE-VPY


Vårt ultralätta flygplan (UL-B) som har funnits i klubben sedan 2003.


SE-VPY är ett ultralätt motorflygplan med två sittplatser, utrustad med en 100hk Rotax-motor och modern instrumentering.


Med en spännvidd på 8,5 meter och en cruise-fart på över 120 knop (ca 220 km/h) är den perfekt för en dagstur till Gotland eller varför inte en tur utomlands.