Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - DHB??

DHB??

Allmänt om segelflyg...

Moderator: Mark

DHB??

Inläggav jahnlund 21 sep 2011 14:50

Är det jag som är blind eller har DHB försvunnit från hemsidan?
Alltså inte Klubbhandboken utan Drifthandboken.
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: DHB??

Inläggav Jonas Nordin 21 sep 2011 16:40

Hej Johan!

Ja det stämmer... DHB har tagits bort eftersom den inte var uppdaterad på flera år. Styrelsen har beslutat att vi i stället skall arbeta vidare med den mera komprimerade "Klubbhandboken" som förhoppningsvis är mindre betungande att uppdatera. Däremot kommer vi att behöva titta igenom det gamla innehållet i DHB för att se vilka delar som vi fortfarande behöver ha kvar som komplement till Klubbhandboken (t.ex. stadgarna). Tanken är att dessa i så fall skall lyftas ut ur DHB och göras till fristående dokument. Så långt har vi inte kommit ännu.

(Gamla DHB-dokumenten ligger faktiskt kvar, men jag har valt att ta bort länkarna till dom. Om du kan tyda HTML-kod så hittar du dom dock fortfarande inom kommentars-markering i html-koden till dokumentsidan.)

http://www.vasterassegelflyg.se/Media/d ... 20rev8.pdf
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Re: DHB??

Inläggav jahnlund 22 sep 2011 09:49

Ok, ja då hittade jag den.

Men det var ju lite olyckligt att göra den hemlig nu, eftersom det hänvisas till DHB både i den aktuella klubbhandboken och årets i prislista.
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: DHB??

Inläggav jekroth 22 sep 2011 12:49

Tyvärr har den gamla DHBn spelat ut sin roll, och hänvisningarna i nya klubbhandboken kommer att försvinna.

Den gamla DHB:n är skriven på ett sätt som inte är bra, då man använt systemet att klistra in texter istället för att hänvisa till dessa t.ex. bestämmelser, styrelse, flygplan och sådant förändras kontinueligt alltså måste allt skrivas om vid en uppdatering vilket gjorde det lättare att göra en ny.
jekroth
 

Re: DHB??

Inläggav jahnlund 22 sep 2011 16:57

Nja, att den inte är bra skriven skulle jag nog inte säga. Från läsarens perspektiv kan det ju knappast bli enklare än att ha alla detaljer på ett och samma ställe.

Men med det sagt... så är jag helt enig om att dokumentet ska vara levande och användas, och inte överstiga vad klubben mäktar med att uppdatera (skulle själv aldrig orka arbeta igenom hela DHB).

Min invändning var att "trolla bort" DHB:n när hänvisningar i nuvarande dokument fortfarande finns kvar.
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: DHB??

Inläggav jekroth 23 sep 2011 16:31

Visst blir det lättläst när till och med namnen på enskilda funktionärer står i klartext men med det systemet blir det övermäktigt att uppdatera. Har man sen som i gamla DHBn gått ner på detaljnivå som vilket flygplan som dras ut först och hur, blir det nästan löjes väckande då varje aktiv medlem skall veta hur vi rangerar planen på bästa sätt. med den gamla DHBn skulle vi inte kunna ställa in det nya planet fören det gjorts en uppdatering i DHBn ( och efter som den inte är uppdaterad kan man inte heller ta ut flygplan då den flygplan individen som skall ut först inte sen flera år inte finns i klubbens ägo)

Det kan tyckas vara en skit sak men om man predikar att reglerna skall följas och alltid hänvisar till DHBn så blir det här konsikvensen, man kan ju inte välja när man ska tillämpa regelverket

Så jag anser att vår nya klubbhandbok med råge uppfyller kravfet på vad vi behöver även om vi har lite redigeringsarbete kvar. En klubbhandbok skall bara sätta yttre ramarna som man sen skall verka innom och måste därför inte vara så omfattande i detaljer.
jekroth
 

Re: DHB??

Inläggav jahnlund 24 sep 2011 21:48

Jodå, bollen är hemma ;)
Jag håller ju också med dig helt på den punkten.
Däremot tycker jag att om handboken med råge ska innehålla allt som behövs så borde lite mer detaljer finnas med. T.ex. fanns i DHB kartor över bullerkänsliga områden med rekommenderade in- och utflygningsvägar. Sånt är bra att ha på pränt.
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: DHB??

Inläggav jekroth 25 sep 2011 20:33

Även det är föränderligt och är bättre med en hänvisning till fältkomitén eller svenska flygfält men i dags läget så är det som skrivits i klubbhandboken inriktat på segel och kommer att kompletteras efter hand
jekroth
 

Re: DHB??

Inläggav jahnlund 25 sep 2011 22:38

Den informationen i DHB kan i allt väsentligt fortfarande användas, och det är från -99. Flygplansindivider och myndighetsnamn, som nämns i klubbhandboken, ändras ju oftare än så..

Men det är bara mina tankar, och jag ser fram emot en matnyttig manual, med innehåll som inte behöver uppdateras oftare än vart 12:e år ;)
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39


Återgå till Segelflyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron