Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Dagens väder och flygningar

Dagens väder och flygningar

Här skapar den som vill flyga en viss dag en tråd med namn efter veckodag och datum. Sen kan ni som vill flyga denna dag diskutera hur ni löser bogserförare eller vinschförare här.

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav Radek 25 maj 2011 21:09

Det var faktisk bra flygväder. Sticka ut mot Köping, slalom mella skurarna, fantastisk CB på höger vingen, vänster-höger-vänster och äntligen upp i fri luften med solen, campari med liten paraply, flip-flops och bermuda shorts, köra ett par övningar, vänta till orkanen lämnar kraftverk. Sen på landningen var det byigt som :roll: :roll: :roll: Första tre gick bra, men på sista tappade jag plötsligt fira meter höjd på kort final och var glad att ta upp 30 cm över banan. Då kan man faktisk fundera, om det är bra att flyga i ikke-så-ideala förhållande, öva och hålla sig i bra flygtrimm. Och vart ligger gränsen mellan nyttigt övning och dummt risken. Eller om man skall bli en bra-väder pilot som inte vågar landa i sidvind :?:
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav Mark 26 maj 2011 08:58

Strålande vinschväder, 670m...
Say no more!
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav Radek 28 maj 2011 11:55

Det var lite tveksamt när vi startade 08:16 till Strömstad. Traff första moln på 2400ft, men OK, vi fortsatt och hoppas för positiv utveckling, som prognos lovade (1500 ft lokalt, över 2000 ft allmänt). Jämnt molntaket 2000, 1500, 1200, skit-sikt, över Örebro tyckte jag att det inte längre var roligt och vi har vändt. Totalt missad prognos.
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav Harald 28 maj 2011 12:01

[quote="Radek"]Det var lite tveksamt när vi startade 08:16 till Strömstad. Traff första moln på 2400ft, men OK, vi fortsatt och hoppas för positiv utveckling, som prognos lovade (1500 ft lokalt, över 2000 ft allmänt). Jämnt molntaket 2000, 1500, 1200, skit-sikt, över Örebro tyckte jag att det inte längre var roligt och vi har vändt. Totalt missad prognos.[/quote]

Tråkigt :cry: Men det är kul att läsa om dina flygäventyr ialla fall! Fortsätt gärna med det ! :)
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav Radek 28 maj 2011 19:58

Om flygning är lika med klättring, så är din rykte helt oberoende av hur mycket/långt/bra du flyger. Det beror på vilka myter du kan bygga i pubben eller på nätet. Jobbar hård på det :D
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav René H 29 maj 2011 11:18

Just nu ligger molngatorna i rad, över Svealand.Vinschförare på plats, men tyvär, själv kommer man inte upp i luften.
Är det dags att köpa en SLG nu?
Vi säljer båda Janusarna, och köper en häftig tvåsitsare med självstart!
Vad tycker du.
Ja just ja. glömde en sak. Jag vann lottningen idag igen.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav Radek 29 maj 2011 17:09

René, utan någon ironi, en SLG verkar vara en hyfsad bra ide med hänsyn till hur många segelflygare jag traff på fältet idag.

Annars kan jag bara meddela att det blåste som #!/::: idag, vågade inte landa på Tierp. Men från FL85 tittade man på moln övanifrån och det var lungt som en barnvagn. Sen fick vi vänta 15 minut för klarering från Dingtuna till J-berg.
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav René H 29 maj 2011 17:28

Vi väntar med spänning, på din berättelse om flygturen, som du gjorde idag.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav Radek 29 maj 2011 20:05

Det är inte så mycket att berätta, utan det som jag skrev ovan. Väder blev bättre och bättre genom hela flygning - högre och högre molnbas, men också starkare vind.

Vi har tagit oss uppe till Tierp, som var på 1500 ft under moln, mycket stökigt. På väg lyssnade vi till Västerås TWR som hade en kille på frekvens med radiofel. Han kunde lyssna, men det var omöjligt att förstå vad han sade. Proffessionellt jobbat från tornet. 'Om du vill landa på stråket xxx, bekräfta med dubbelklick.' sss ssssss. 'Etablera dig på holding West, bekräfta med dubbeklick' ssss ssss .

Jag försökte landa på Tierp, men sen tittade jag på vindstruten igen, och på skogen på kort final och tänkte att det var bättre att hitta en annan fält. Dra på, gå rundt. Gävle funkade bra, men det började blåsa på riktigt. På landningen var vind rätt i banan 18. Fick en vindby just innan sättning, som var alltså inte så mjukt som jag önskade. Sen besökte vi deras trevliga klubb-stuga, snackade lite, upptäckte att vinden har vridit sig till 230/14-18kt. Vi ringde Lemstanäs flygfält som berättade att det blåser ganska hård i banans riktining. Då tyckte jag att det vore en bra ide att glömma Lemstanäs och Avesta och dra hem. Vi steg upp till FL 85 över moln (hela tiden många luckor och kontakt med marken). Härligt.

[attachment=0]
CIMG1184small.JPG
[/attachment]

Över Sura började vi sjunka mot Kolbäck, ropade upp Västerås TWR och fick vänta. Och vänta. Och vänta. Det var gropigt som xxxxx, drönade mellan Kolbäck-Mälaren-Dingtuna. Vi såg Strömsholm slottet från alla möjliga vinklar. Sen fick vi vänta ändå mer. Äntligen fick vi klarering och vind 220/11G21, touch down J-berg.

Måste säga att jag var lite slut i huvudet på eftermiddagen. Drack två kaffe men nästan somnade efter lunchen. Men det värsta kom nu på kvällen: jag kom ihåg att jag inte tvättade planet! :o
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Dagens väder och flygningar

Inläggav jekroth 29 maj 2011 21:39

Mitt inlägg om tvättning var inte riktat till någon specifik person (utom möjligen Larry)
Vi kommer lindrigt undan på vintern och tidig vår, så det var bara en allmän uppmaning att det nu börjar komma kryp i luften
jekroth
 

FöregåendeNästa

Återgå till Jag tänker flyga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron