Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Hemsidan

Hemsidan

Här skriver vi om nyheter inom klubben

Hemsidan

Inläggav jekroth 25 jul 2010 11:04

Hej kamrater
jag sitter och tittar på vår hemsida och tycker att vi nu bör uppdatera den att även gälla UL

Det står
Vi utbildar till segelflygcert. Men inte ett ord om UL. Jag vet att det finns en orsak men vi måste ändå börja marknadsföra att vi har tillgång till UL flyg och utbildning Även TMG borde tydliggöras även om den ingår i segelflyget så har Svensson inte en aning om det
jekroth
 

Re: Hemsidan

Inläggav Jonas Nordin 25 jul 2010 12:06

Jag håller med om det. Jag håller faktiskt på med en omarbetning av hemsidan som bör bli aktualliserad ganska snart. I ett första skedet hade jag tänkt mig att göra något med själva designen som nu har sett lika dan ut i flera år, men jag är medveten om att även innehållet behöver ses över och uppdateras. Till det arbetet skulle jag gärna vilja ha hjälp av andra medlemmar. Det finns mycket man skulle kunna skriva om på hemsidan, både vad gäller våra flygplan, vad vi kan erbjuda, samt klubbens aktiviteter. Det vore även trevligt med lite fler bilder till att illustrera och liva upp texten.
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Re: Hemsidan

Inläggav jekroth 25 jul 2010 18:34

Disign mässigt skulle vi väll kunna ställa upp en segelkärra groben och zephyren framför klubbhuset och låta den bilden bilda bakgrund för sidan
sen kanske forumfönstret som rullar idag ligger kvar och ett fällt där aktuella händelser finns

Jag är gärna med och bollar tankar och idéer
jekroth
 

Re: Hemsidan

Inläggav Jonas Nordin 26 jul 2010 00:23

Tackar för det!

När jag tog över driften av hemsidan hade jag först en mycket ambitiös plan att göra om den ifrån grunden och koda in en massa nya funktioner. Tyvärr kom jag av mig och det hela har så att säga runnit ut i sanden.

Det jag nu har gjort är att jag dammat av själva designen som jag plockade fram den gången, samt anpassat den efter hur sidan ser ut idag. Det innebär att den nya designen mer eller mindre rakt av går att applicera på befintligt innehåll. Resultatet kan du se här:

http://www.vasterassegelflyg.se/index.php?new=1

Den nya designen bygger på en bakgrundsbild som man enkel kan byta ut ungefär som när man byter bakgrund på skrivbordet på datorn. På så sätt kan man snabb och enkelt ge hela hemsidan ett nytt uttryck. Bakgrundsbilden i exemplet ovan tog jag som sagt fram när jag senast tänkte göra om sidan. Om det är den vi skall använda oss av låter jag vara osagt… Kom gärna med synpunkter och förslag.

Jag tycker absolut att vi skall ta bilder på våra flygplan och lägga upp på hemsidan. Jag skulle kunna tänka mig att vi gjorde en helt ny undersida (sidrubrik: VÅRA FLYGPLAN eller liknande) för detta ändamål.

Förstasidan tänker jag mig skulle kunna vara mera som en reklamsida för klubben + förståss diverse information för oss som redan är medlemmar. Jag tror det finns utrymme att jobba vidare med dom flesta undersidorna, så alla som känner sig manade och har idéer är välkomna att höra av sig.
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Re: Hemsidan

Inläggav jekroth 26 jul 2010 18:54

Jag tycker att det var samma sida bara en annan bild.
Nej fram för något som ser mer tilltalande ut, bort med hela texten om hur segelflygutbildningen går till från framsidan, den kan få en flik under utbilldning.
Sen tycker jag inte att det behöver vara en massa funktioner i hemsidan, utan en ren 1a sida med kontakt info och vägbeskrivning , gärna att forum rutan får fortsätta rulla samt ett fält där aktuella händelserp presenteras och möjligen yterligare ett fält där div smått o gått kan finnas dessa fält enbart för att det skall vara lätt att radera gammalt och skriva nytt. och sen givetvis länkar till undersidor typ Fältet, Utbildning Våra flygplan, dokument, mm.
jekroth
 

Re: Hemsidan

Inläggav Jonas Nordin 26 jul 2010 21:06

Som sagt... det är samma gamla sida i en lite annorlunda förpackning - ännu så länge.
Vad menar du med "någonting nytt som ser mera tilltalande ut"?

Placeringarna av meny respektive precentationsyta för innehåll har jag valt att inte ändra på, dels för att det var enklast så men också för att jag tycker att det fungerar bra som det är. Den dag vi har så mycket innehåll att flik-menyn börjar bli opraktisk kan jag tänka mig att man placerar någon form av undermenyer på kanten av undersidorna och bara använder ett fåtal "huvudflikar", t.ex. OM KLUBBEN, MEDLEMSINFORMATION, FLYGNING.

Bakgrunden går som sagt lätt att byta ut. Det samma gäller för fonter och färger då mycket styrs av en överordnad stilmall. Jag kan vid tillfälle ta fram någon ny bakgrundsbild att pröva med...

När det gäller själva innehållet så är vi överens om att det behöver göras mera tilltalande. I min planering blir nästa steg att ge sig på förstasidan. Det kommer definitivt att innebära att den långa texten om segelflygskolning kommer att flyttas till lämplig undersida.
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Re: Hemsidan

Inläggav Jonas Malmquist 27 jul 2010 10:22

Jag kan tänka mig att hjälpa till att hålla sidan uppdaterad, har själv inte "meckat" med hemsidor tidigare men att uppdatera och hjälpa till att fylla med information är väl mer tidskrävande än svårt.
/ Jonas Malmqvist
Användarvisningsbild
Jonas Malmquist
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 mar 2008 22:25
Ort: Eskilstuna

Re: Hemsidan

Inläggav René H 27 jul 2010 20:30

Äntligen! Nu börjar det hända saker med våran hemsida.
Kul att det finns åsikter om sidan, men nog måste det finnas fler som tycker något om detta .
Ska vi kanske byta namn på VÅRAN klubb, när vi ändå håller på.När det ringer i klubbens telefon och man svarar, Västerås segelflygklubb, så har de somnat i andra ändan av telefonen innan man är klar.
Se på mellansels flygklubb, som bytte namn från Ö-vik´s segelflygklubb till Mellansels flygklubb, när de började med Ul-b.
Förslag på namn. Aros flygklubb, Västra Aros flygklubb, Mälardalens flygklubb.Det finns säkert massor av andra förslag.
GÖR DIN RÖST HÖRD.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Hemsidan

Inläggav jekroth 27 jul 2010 22:21

även jag har tänkt tanken om namnbyte men inte riktigt vågat ge det luft, men defenitivt jag tycker att vi bör byta till något mer passande då vi nu är en blandklubb. Aros FK är inte fel tycker jag
jekroth
 

Re: Hemsidan

Inläggav Jonas Nordin 28 jul 2010 10:04

Kul att det kommit igång en diskusjon om hemsidan. I.o.m. att jag även är ny i rollen som kassör så har jag inte riktigt orkat engagera mig i hemsidan så mycket som jag borde. Jag hjälper gärna till med hemsidan även i fortsättningen, men ser som sagt gärna att flera engagerar sig.

Som Jonas Malmqvist säger så behöver man inte veta speciellt mycket om hur man gör hemsidor för att vara med och hälpa till med nytt innehåll. Det räcker t.ex. att man skriver ihop någonting i en vanlig ordbehandlare och skickar över till mig så kan jag se till att få det upplaggt. Finns det sedan någon som har mer vana av att jobba med webbsidor och vill hjälpa till även med kodning och dyl. så är den personen välkommen att kontakta mig så att vi kan diskutera hur samarbetet skall gå till. Kanske hittar vi en ny webmaster?

Detta behöver göras:

Förstasidan
Johan Ekeroth och jag diskuterade vidare på klubbens veranda i går kväll. Jag kommer som sagt snart att ta fram ett nytt förslag till förstasida. Det finns många idéer att spinna vidare på.

Fältet
Det finns planer på att klubbarna på Johannisber i framtiden skall ha en gemensam informationssida om det som rör flygfältet, flygsäkerhetsfrågor och samordning av verksamheterna. Detta skall jag vid tillfälle diskutera vidare med Sven som sköter VFK:s hemsida.

Klubben
Jag skulle vilja skapa en ny undersida som presenterar klubbens verksamhet och våra flygplan. Här tror jag det finns utrymme för många att hjälpa till. Johan Ekeroth verkar vara rätt man att presentera våran UL-B sida. Jonas Malmqvist, du kanske kan försöka skriva ihop någonting om segelflygverksamheten? Bra bilder på våra flyplan efterlyses också. Vem som helst är välkommen att maila in bilder.

Utbildning
Den beskrivning av segelflygutbildningen som idag ligger på förstasidan borde få en egen sida. Texten kan behöva ses över och kompletteras med lite blider av pågående segelflygutbildning. (teori & praktik). Ni som är lärare på UL-B sidan kan kanske snacka ihop er lite om ett avsnitt om den utbildningen?

Aktuellt
Hitintills har det bara varit jag som har skrivit på denna sida, men jag har inte koll på allt som händer i klubben. Nu när vi inte har någon klubbtidning längre kan detta vara en möjlighet för alla som vill att skriva någonting om vad som händer i klubben. Skicka material till mig så lägger jag upp det! Blir det mycket text så gör vi en separat sida och länkar in.

Dokument
Inte mycket att säga om denna sida, mer än att en del kanske kan plockas bort och annat uppdateras. Någonting som kanske inte riktigt har med hemsidan att göra: Vad göra med klubbens drifthandbok? Den behöver definitivt uppdateras.

Länkar
Alla är välkomna att maila över bra länkar till denna sida.



Sedan tycker jag att frågan om namnbyte är intressant, men inget som direkt rör hemsidan. Frågan förtjänar en egen tråd.
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Nästa

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron