Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Rädda Johannisberg

Rädda Johannisberg

Här skriver vi om nyheter inom klubben

Rädda Johannisberg

Inläggav jahnlund 26 feb 2013 11:37

Jag skickade följande till VLT efter artikeln igår om en kanalstad vid Johannisberg. Återstår att se om de publicerar eller ej:

[b]Lyxbostäder framför föreningsliv på Johannisberg[/b]
Jörgen Andersson (M) säger i VLT 2013-02-25 att han vill se en kanalstad vid Johannisberg. Han vill ha en kanal under Johannisbergsvägen och vidare mot flygplatsen för ”där finns plats för bostäder”. Som medlem i en idéell förening inom allmänflyg är man van att bli ignorerad i den politiska debatten. Det ligger ett synnerligen aktivt flygfält på Johannisberg där inte mindre än 3 stora föreningar bedriver verksamhet inom området allmänflyg. Det är lite tillspetsat som att säga att Rocklundaområdet är tillgängligt för bostadsbygge, trots omfattande idrottsverksamhet.
Det ligger i tiden i Sverige just nu att blunda för allmänflygets möjligheter och behov och att se det som någonting icke önskvärt. På det än så länge natursköna Johannisberg pågår segelflygning, fallskärmshoppning samt motorflyg (såväl klassiska ”sportflygplan” som de allra senaste miljövänliga ultralätta flygplanen som är både extremt tysta och bränslesnåla). Även laglig streetrace och Power Meet nyttjar fältet. Framtiden är i antågande och små helt elektriska sportflygplan finns redan i produktion, och i takt med teknikens framsteg blir dessa mer utbredda.
EU-Parlamentet skriver bland annat följande i ”En dagordning för en hållbar framtid för allmän- och affärsflyget” – 2009-02-03:
”Europaparlamentet anser att man måste främja fritids- och sportflyget och de europeiska flygklubbarna, som är en viktig källa till yrkeskunnande för hela luftfartssektorn.”
I Stockholm har man redan begått misstaget att avveckla samtliga allmänflygfält i staden och därmed splittrat föreningarna. Tullinge och Barkarby är borta och på Bromma kastar man ut allt allmänflyg till förmån för den tunga trafiken. Kommunförbundet Stockholms Län har nu insett vilken hopplös situation man har försatt sig i, och en resurs som Johannisberg skulle vara som en skänk från ovan.
Självklart är en expansion av vår stad någonting mycket positivt. I och med det snarare ökar behovet av Johannisbergs flygplats, inte minst med tanke på den verksamhetsökning i Västerås som flygfältsnedläggningarna i Stockholm resulterat i.
På Hässlö pågår nu intensiv verksamhet med ett flertal stora flygskolor, linjetrafik, helikoptertrafik m.m. Mycket av verksamheten på Johannisberg kan p.g.a. sin karaktär inte blandas med trafikbilden på Hässlö, som därför inte kan betraktas som ett reellt alternativ.
Jörgen Pettersson (M) behöver förtydliga hur han avser främja verksamheten för klubbarna på Johannisberg, enligt EU-parlamentets formulering. Ulla Persson (S) behöver förtydliga hur det kan ”vara intressant” att rycka undan mattan för ideella föreningar till förmån för lyxboenden.
Johan Ahnlund, Västerås Segelflygklubb
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: Rädda Johannisberg

Inläggav Harald 27 feb 2013 18:05

Bra att du visar engagemang! Publicerar VLT den artikeln kanske en debatt kommer igång för att bevara Johannisberg.

Tänk att så fort en politiker ser ett flygfält/flygplats börjar han/hon drömma om bostadsområden. Märkligt...
Fortsättning följer antar jag.
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: Rädda Johannisberg

Inläggav Radek 05 mar 2013 18:19

Sida 10, DEBATT på Fredag 1. Mars. BRA JOBBAT!!!!
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Rädda Johannisberg

Inläggav jahnlund 09 mar 2013 10:08

Tack!
Nu har dock kommunfullmäktige beslutat att de ska utreda frågan om en kanalstad på Johannisberg.
Jörgen Andersson (M) säger "Växer [kommunen] inte så kan vi glömma satsningar", vad nu det betyder? En nedläggning är knappast en satsning.
Mp och V är naturligtvis mycket positiva till förslaget (vilken överraskning). De vill dessutom ha sjönära bostäder på Hässlö..det låter som ett skämt. Mp och V:s politik är ju helt oseriös eftersom de i så gott som alla kommuner med en flyplats/flygfält driver på för nedläggning. De vill alltså på fullt allvar avskaffa all flygverksamhet i större delen av landet, utan hänsyn till konsekvenser.
Lars Kallsäby (C) opponerade sig dock med hänvisning till att Joberg är en plats för olika sorters föreningsliv och Power Meet. Ulla Persson (S) vill "lösa de konflikter som kan uppstå".

Finns det idéer om hur man bäst kan jobba för att rädda Johannisberg?
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: Rädda Johannisberg

Inläggav jahnlund 27 mar 2013 17:01

Följande publicerades i Västerås Tidning idag:

Efter beslutet i kommunfullmäktige att utreda förslaget om en ”kanalstad” vid Johannisberg, framträder en bild av ett Vänsterparti med en något förvirrad politik på området flyg i allmänhet, och allmänflyg i synnerhet. Argumenten brukar som regel gå ut på nedläggning, men tycks i vissa fall sakna förankring i de egna leden.

I Eskilstuna vill (v) lägga ner Kjula flygplats. Där argumenterar man bland annat för att flygplatsen i Västerås har större utvecklingpotential. I Västerås däremot vill ju (v) stänga både Hässlö och Johannisberg. I Uppsala strider (v) bestämt mot civil flygversamhet på Ärna flygplats, helst vill man se en nedläggning, med hänsvisning bl.a. till flygplatsen i Västerås som en resurs. Åter i Eskilstuna värnar dock (v) om Ekeby flygplats för att främja segelflyget. I Västerås å andra sidan verkar de vilja avhysa segelflyget, tillsammans med allt annat föreningsliv (övriga klubbar, Power Meet m.m.) från fältet, och bygga lyxboenden för ett fåtal.

Detta är svårt att förstå och känns inte trovärdigt. Moderaterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill tydligen öppna upp för bostadsspekulation för de stora byggbolagen. De vill sälja ut västeråsarnas gemensamma tillgång i Johannisbergs flygplats som har funnits sedan 40-talet, och haft civil verksamhet sedan krigsslutet. Varför?

Allmänflyg är ju ett ypperligt transportmedel och fantastisk rekreation för alla som har intresse. Det innefattar även bl.a. skolflyg, fotoflyg, brandflyg och samhällstjänst i Frivilliga Flygkårens regi. Dessa utför med idéella krafter uppdrag åt kommuner, länsstyrelser, räddningstjänster, naturvårdsverket, polisen, sjöräddningen m.fl. och bedriver organiserad ungdomsverksamhet i form av Young Pilots.

Västerås Stads miljöpris gick 2006 till Västerås Segelflygklubb för arbetet med vinschning. Det moderna lätta småflyget är ingalunda någon miljöbov, som vissa försöker göra gällande. Exempelvis kan man med ett modernt 4-sitsigt kolvmotorflygplan flyga från Västerås till norra Öland på 1 timme och en kvart med 18 liter blyfritt bränsle. Samma sträcka skulle med bil ta över 6 timmar och 30-40 liter bränsle för en hyfsat snål bil.

Allmänflygets betydelse har man redan insett nere i Europa (därav EU-parlamentets resolution från 2009 - ”En hållbar framtid för allmän- och affärsflyget”), och det är hög tid att vi anammar det moderna synsättet även här uppe i glesa Norden!

Johan Ahnlund, segelflygare
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: Rädda Johannisberg

Inläggav Marcus_Sporrong 27 mar 2013 23:32

Mycket bra skrivet! :)
Hoppas verkligen att dessa galna idéer inte får allt för stor fotfäste!! :(
Användarvisningsbild
Marcus_Sporrong
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 sep 2011 20:39


Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron