Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Verandaträff 15/6

Verandaträff 15/6

Här skriver vi om nyheter inom klubben

Verandaträff 15/6

Inläggav Hasse E 07 jun 2009 06:57

Veranda träff VSFK 2009-06-05 11:18:44

Hej ALLA medlemmar
På måndag kväll den 15/6 har vi ett medlemsmöte på klubbverandan med lite grillning och flygsnack.
Vi måste diskutera flyguttag och flygplanspark,även bestämma hur ombasering under Power-Meet veckan skall organiseras.
VIKTIG FRÅGA KOM SÅ MÅNGA SOM MÖJLIGT OCH FRAMFÖR ERA ÅSIKTER !!!

Orsaken att vi behöver diskutera flygplansparken är att vi från styrelsen ser att det flygs väldigt lite AFT på helgerna,och även på vardagar.Frågan är om vi har för många flygplan för dessa flygtimmar?
Eller har vi fel sorts flygplan?
Skall vi sälja våra tvåsitsare och motorseglare,och skaffa ett självstartande segelflygplan av bra klass ??
Det är de här frågorna vi vill belysa och höra vad medlemmarna vill att vi skall satsa på.
Att genomföra en sådan här plan är inte lätt och kommer också att ta tid om vi vill genomföra den.
Kom alltså på träffen och låt oss diskutera vad medlemmarna tycker.
Skriv också gärna i detta forum om det finns andra åsikter.

Hasse E
Hasse E
Ordförande
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 07 feb 2008 21:36

Re: Verandaträff 15/6

Inläggav Jonas Malmquist 09 jun 2009 14:23

hej alla

Jag kommer inte kunna närvara under denna träff, ska köra gul lastbil hela natten ;)

Men jag delger gärna några åsikter från mig här.

Detta är en svår fråga och mina åsikter är högst personliga!

Att ersätta 3 flygplan med en självstartande kommer ju helt klart resultera i minskning av flygtimmar totalt. Motorseglaren som går mycket känns synd att sälja, kanske för att jag själv flyger denna också. Varför inte sälja UL och janusarna till förmån för en självstartande? Det kan ju nästan ses som ett likvärdigt förslag.

Skolning, AFT och PR-starter kommer ständigt krocka på helgerna och frågan är om det ens finns rum för AFT flygning då. AFT flygning i veckorna kommer ju däremot öka men inte alla har möjlighet att flyga då.

Mitt förslag är att sälja en Janus och THS till förmån för någon lite nyare ensitsare som kan sporra AFT flygarna att komma ut.

I vilket fall som helst så respekterar jag det beslut som kommer tas.
/ Jonas Malmqvist
Användarvisningsbild
Jonas Malmquist
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 mar 2008 22:25
Ort: Eskilstuna

Re: Verandaträff 15/6

Inläggav Mika Saväng 11 jun 2009 16:50

Hej på er,
Detta kära ämne känner jag igen och har naturligtvis åsikter. ;)
Klubben har minskat sin AFT av flera orsaker, det finns inte många privata kvar, klubben har flygplanspark som är lämplig för en nybörjare. :o :o
Under flera år arbetades det planerer på kort och långsikt och om hur klubben skall se ut i dess olika funktioner. Kanske dax att damma av denna plan och se vad sa vi sist? Börja i den ändan så kanske svaret finns. Vidare så var det så att de privata drog med sig övrig verksamhet och den draghjälpen saknas till stor del och inriktningen i klubben ser annan ut nu än för 5år sedan. Det är mer propeller och mindre av segelflygning.
Flygplansparken skall vara attraktiv för den medlemskategori man har och det finns ingen ensitsare att utvecklas vidare i utan det tar stopp vid Astiren, Ls6an saknas. Detta säger jag som segelflygare medans den är helt rätt för de som flyger med fläkt fram och går man tillbaka och ser på utvecklingen så är den kanske inte så dum då huvuddelen är just fläktflygare.
Men idén att göra sig av med en Janus och Astiren och sedan anskaffa en bättre ensitsare är inte så oklok idé eller att sälja hela rasket av segelflygplan och skaffa en självstartande 2sitsare med mkt hög tillgänglighet och förhoppningsvis mycket utnyttjat. Om man summerar de flygtimmar våra klubbplan nyttjas så kan man med råge få ut detta i en självstartande maskin.

Slutsats: damma av 10årsplanen och revidera den beroende på vad medlemmarna tycker och agera från detta! Glöm inte det ekonomiska.

/Mika Saväng
Mika Saväng
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 maj 2009 20:11

Re: Verandaträff 15/6

Inläggav Jonas Nordin 13 jun 2009 14:24

Självklart skall flygplansparken vara attraktiv för dom medlemmar vi har. Men jag tror inte att detta är hela problemet. Att medlemmar slutar flyga eller flyger mindre kan ju ha många andra orsaker som inte nödvändigtvis har med klubben att göra. En intressant studie finns att läsa på segelflygets hemsida: http://www.segelflyget.se/w/toolboxdocs ... n_2009.pdf

Att byta flygplanspark är en av dom föreslagna åtgärderna i denna rapport, men det finns mycket mer att göra åt problemen. Det är oundvikligt att en del medlemmar trappar ner eller sluta flyga. Om inte dessa ersätts med nya medlemmar så spelar det ingen roll vad vi flyger för flygplan. Därför tror jag att fokus måste ligga på att väva nya flygsugna medlemmar till klubben och helst i en omfattning som gör att klubben växer.

Jag tror också vi måste bli bättre på att ta till vara på det intresse som finns, att komma med ett tydligare erbjudande till nya medlemmar samt att utarbeta tydligare rutiner för hur dessa skall tas om hand och fasas in i verksamheten och utbildningen.

Kortsiktigt kanske vi måste överväga att minska antalet flygplan. Lyckas vi med rekryteringen kanske vi på sikt kan diskutera om vi har för få flygplan i klubben.
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56


Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron