Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Flarm 2011

Flarm 2011

Här skriver vi om nyheter inom klubben

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 16 feb 2011 18:34

Nu överdriver allt du lite, herr Ekroth. Nog att VÅRA segelflygplan flygs lite varje säsong, som är från 1/4 till slutet av September, Oktober, om hösten är bra. Plus att ob. är i Ottsjö V12 varje år.Att de inte flygs på vintern har sin naturliga förklaring.
Så lite sol på vingarna får även Våra plan, som flyger på ett bränsle som heter solenergi.
Klart vi ska ha Flarm i alla våra flygplan.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav Jonas Nordin 16 feb 2011 18:47

Nog för att jag tror att det är säkrare att flyga med FLARM än utan, men som redan poängterats så ser man bara andra plan som också har FLARM.

Dom gånger jag själv känt att FLARM skulle varit bra har varit i Ottsjö där det ibland blir trångt i luftrummet. (Och vita segelflygplan syns dåligt mot vit snö och vita moln.) Hur många av flygplanen i Ottsjö som har FLARM vet jag inte, men har en känsla av att det inte är många, så det bästa vore väl om det faktiskt blev ett krav för segelflygplan.

Vid flygning kring Johannisberg känns det dock som att risken att kollidera med andra segelflygplan är betydligt mindre än risken att kollidera med ett motorflygplan, och där hjälper ju inte FLARM. Därför tycker jag personligen inte att vi skall utrusta samtliga våra flygplan med FLARM förrän det faktiskt blir ett krav. (Det är ju inte direkt så att vi har något jättestort överskott av pengar att ta ifrån.) Möjligtvis tycker jag vi skulle kunna utrusta UOB med FLARM för framtida fjällflygning och ev. tävlingsflygning. (Det troliga är väl att det i första hand blir ett krav vid tävlingsflygning?)

Vad gäller head-set så tycker jag att det kan vara värt för klubben att satsa på någonting med lite mera kvalitet, hellre än att som nu köpa "billigt" 2 gånger om året. Jag är inte så insatt i vad det finns för alternativ och prisklasser, men jag anser att prioriteringen måste vara hållbarhet och acceptabel ljudkvalitet. Flyger man mycket så är det väl troligt att man i.a.f. kommer att tycka det är värt att köpa ett personligt headset med blåtandskoppling och annat lull-lull i.
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Re: Flarm 2011

Inläggav jekroth 16 feb 2011 19:40

Klart som fan att jag överdriver, men förutom det och den korta sesongen så står dom aldeles för mycket på marken.
En anna intressant fråga är hur många kollitioner har det skett under en tio års period i Sverige om man inte räknar under tävling och hur många har skett under samma tidsram under tävling
jekroth
 

Re: Flarm 2011

Inläggav jekroth 16 feb 2011 20:35

Tittade på Flarms hemsida och det finns faktist Flarm som varnar både för Flarm, ADS-B, Transponder mode c och S och som tillval kan den även ge trängvarning men då kostar den 1499 euro med 19% moms men då har man också ett bra system för drygt 14000 kr st.
jekroth
 

Re: Flarm 2011

Inläggav freno 17 feb 2011 12:26

Den låter ju iallfall vettig eftersom man ser transponder med, en fråga som är helt OT men ändå, varför blir vi inte en ekonomisk förening eller liknande så att vi kan lyfta momsen? skulle ju bli betydligt mycket billigare allt då ju.

[quote="jekroth"]Tittade på Flarms hemsida och det finns faktist Flarm som varnar både för Flarm, ADS-B, Transponder mode c och S och som tillval kan den även ge trängvarning men då kostar den 1499 euro med 19% moms men då har man också ett bra system för drygt 14000 kr st.[/quote]
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 17 feb 2011 17:43

Enl. Segelflygets hemsida vill de ha beställningar snarast från de klubbar som tänker köpa flarm.
Har VSfk lagt in någon beställning?
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 02 jun 2011 14:53

Nu har vi Flarm även i SE-UDO.
Holger och undertecknad, gjorde en provtur, och flög Arboga t.o.r.
I höjd med Kolbäck, började Flarmet att varna för ett flygplan, som kommer från höger och över oss. Efter att vi hade letat en stund upptäcker vi planet, som är på väg mot Ekeby.Om vi inte hade haft Flarm så hade vi inte upptäckt det andra planet som korsade vår väg, i så god tid. Tack vare Flarmet så såg han/hon oss också i god tid, för mötet.
Varför har inte alla plan Flarm?
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 05 jun 2011 20:41

Eftersom ingen annan skriver, så känner jag att någon måste skriva, och det blev jag.
Vi har nu Flarm i alla våra flygplan utom SE-VKE.
Flarm är ett antikollisionsvarningssystem. Varför motorflygarna inte vill ha Flarm är en knepig fråga.
Så gott som alla segelflygplan, TMG, och bogserflygplan i Sverige har nu Flarm.
Om du är i närheten ca. 4 km. från ett annat plan,som har Flarm, så varnar Flarmet. Du får veta om det andra planet ligger högre eller lägre än dig, och ung. bäring.
Jag har pratat med några motorflygare. De ska ha något annat system som varnar både för Flarm och transponder, men det är så djävla dyrt, så det har de inte råd med?????
Johan har säkert något bra svar.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav jonny majava 05 jun 2011 21:19

ja, så är det.
Flarm gör ingen nytta i ett motorplan eftersom den bara varna för andra med flarm. Vi vill ha både flarm och mode-c + s.

Om det är säkerhet vi är ute efter så behöver nått som varnar för allt och inte bara för vissa saker. Detta tycker jag även gäller UDO som flygs ute på rutterna där sannolikheten att träffa på andra motorflygplan är stor...

Sedan GPS:en blev vanlig så är det faktiskt så att fler flygplan flyger på samma ställe eftersom man följer linjen som GPSen ritar ut och att man man använder intersections och fyrar som brytpunkter. Dessutom så verkar motorflygare alltid ligga på samma höjd dessutom. Och just på dom rutterna är det däremot mindre sannolikt att träffa på rena segelflygplan. Visst, det kan hända men inte ofta. Så ren Flarm går fetbort på KE.

Det finns en grunka som hete PowerFlarm. Det är den vi skall ha.
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 05 jun 2011 21:46

Berätta mer!
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

FöregåendeNästa

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron