Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Flarm 2011

Flarm 2011

Här skriver vi om nyheter inom klubben

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 07 feb 2011 18:00

Varför istället för? Man kan väl ha både och.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav Jonas Malmquist 07 feb 2011 18:24

För segelkärrorna är det nog ingen idé att diskutera ändra lösningar än flarm, dels för att det med troligtvis kommer bli ett krav men även sett till elförbrukning och kostnad. Bara att utrusta VKE med tcas är väl troligtvis en orimligt stor kostnad. Egentligen gäller ju samma sak här, de ändra flygplanen måste ha samma utrustning och det är väl till största del den tunga trafiken som har tcas eller acas.
/ Jonas Malmqvist
Användarvisningsbild
Jonas Malmquist
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 mar 2008 22:25
Ort: Eskilstuna

Re: Flarm 2011

Inläggav jekroth 07 feb 2011 18:59

Tcas läser väl andra flygplans transpondrar och skiljer sig i det mit flarm som bara ser flarm utrustade flygplan
jekroth
 

Re: Flarm 2011

Inläggav Jonas Malmquist 07 feb 2011 20:11

Jo precis men för att TCAS skall fungera korrekt bör det vara en transponder mod S som även sänder information om flygplanets possition eller kurs. Men jag är inte 100% säker...

Borde inte prio ett till VKE vara nya lurar?
/ Jonas Malmqvist
Användarvisningsbild
Jonas Malmquist
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 mar 2008 22:25
Ort: Eskilstuna

Re: Flarm 2011

Inläggav Mark 07 feb 2011 20:29

PCAS är det passiva systemet som zaon har patent på:
http://www.gps.co.uk/Collision-Avoidanc ... /p-88-404/
Fungerar nog inte i fjällen. Avståndet beräknas på signalstyrkan och varnar bara för avstånd,
dvs mest användbar långt från fältet.
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Flarm 2011

Inläggav jekroth 07 feb 2011 22:34

Jag håller med om att headset är det vi behöver.
Jag ser inte heller något större behov av vare sig Tcas och absolut inte av Flarm i VKE och knappt heller i UDO. Flarm i Janusarna är ok de de flygs / klumpas ihop på ett annat sätt än dom med motor.
jekroth
 

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 08 feb 2011 13:26

Jag har ingen erfarenhet av Flarm. Men att Flarm ska vara bäst vid klungflygning, tror jag inte på. Då flyger man ju åt samma håll.
Även lika lite när många plan är i samma blåsa. Då kan det ju vara många plan på liten yta och alla flyger åt samma håll.Det blir förmodligen ett djävla pipande och blinkande.
Jag tror, jag vet inte,att Flarm gör mest nytta vid rakflygning och det är risk att andra plan korsar färdvägen.
Det finns redan ett plan på ESSX som har larm. De piloterna som flyget det planet och har erfarenhet av Flarm, kan väl skriva några rader och berätta, vad som är bra med Flarm, när man har mest nytta av larmet.
Jag vill ha Flarm i SE-UDO.Kan vi minska riskerna för kollision, måste även Groben hava larm. Nu har vi lekmän uttalat oss, vi väntar med spänning på att de fyra personerna i klubben som har flygit med larmet, skriver några rader.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 13 feb 2011 19:22

Har klubben tagit något beslut om att köpa Flarm?
Enl. segelflyget´s hemsida, vill de ha in beställningarna omgående.
Ska vi missa den här chansen att få köpa Flarm billigt till alla våra flygplan?
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav freno 14 feb 2011 07:41

Jadu rene vad säger man, den som har flarm i klubben har inte yttrat sig och ingen i beslutsfattande status har tagit ställning. Hörde av någon att det skulle komma ett flarm som även stödjer transponder de kanske väntar på det?

[quote="René H"]Har klubben tagit något beslut om att köpa Flarm?
Enl. segelflyget´s hemsida, vill de ha in beställningarna omgående.
Ska vi missa den här chansen att få köpa Flarm billigt till alla våra flygplan?[/quote]
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Flarm 2011

Inläggav jekroth 16 feb 2011 11:04

Kommer det ett flarm som även ser transponder så är det värt att vänta på.
fresten det avgörande för om flarm ska vara bra att ha är vell att planen är i luften och inte som våra janusar står av tiden i hangaren.
jekroth
 

FöregåendeNästa

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron