Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Flarm 2011

Flarm 2011

Här skriver vi om nyheter inom klubben

Re: Flarm 2011

Inläggav freno 04 feb 2011 14:08

Men har inte de som flyger egna? är väl båte skönare med sitt eget och mer hygieniskt?

[quote="jekroth"]headseten ska vara i UDO och VKE de som finns är inte längre användbara[/quote]
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 04 feb 2011 16:13

Jag håller med Mark och Freno´s, sista inlägg.
Nu går segelflyget ut och försöker minska risken för kollision i luften, med kraftig rabatt på flarm.Vi måste passa på medans erbjudandet finns kvar.
Det är ju inte så att segelflygplan krockar med segelflygplan, Ul.b med Ul.b, normalklassade med normalklassade, o.s.v. Det gör lika ont oavsett vilken typ av flygfarkost man krockar med.
Jag har många gånger varit passagerare i Pa28, och dessa piloter tittar sällan ut.Om de tittar ut,så letar de efter en sjö, så att de vet var de är.Att de spejar runt i luften för att ev. se andra flygplan, som vi segelflygare gör, har jag aldrig varit med om. Möjligtvis när de närmar sig en flygplats utan flygledning.
Ju fler plan som har Flarm, desto mindre risk för kollision.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav Harald 04 feb 2011 16:55

Precis som Mark skrev så tycker jag att det ena inte behöver utesluta det andra.
Både sakerna är viktiga för våran säkerhet i planet ( och även dom vi samsas med uppe i luften).
Vad gäller säkerhet är det ju dumt att snåla.
Angående headseten så håller jag med Ekroth om att dom som finns nu sjunger på sista versen.
Tycker ibland det brukar vara problem med att höra varandra i headseten. Det är något som är glappt eller
vad det kan vara. Om det beror på radion eller headseten är jag dock inte hundra på.
Sedan är dom ju rätt slitna också efter lång och trogen tjänst uppe i luften.

Skulle vi sedan köpa in nya headset tycker jag vi ska snegla lite på hur Motorklubben förvarar sina headset.
Inne i klubbstugan på väggen. Då håller dom längre.

Så skaffar vi Flarm och flyger med brusfria Headset med goda kommunikations möjligheter tycker jag vi har tagit
ett stort steg för ökad säkerhet i luften.
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 04 feb 2011 18:08

Att Flarm skulle ge en falsk trygghet, håller jag absolut inte med om.Isåfall är hela segelflygSverige och övriga segelflyget på våran jord, på fel väg.
Naturligtvis måste man titta ut , för att spana efter andra plan. Det ingår i segelflygarens utbildning, att spana efter andra flygplan.
Eskiltuna t.ex. har Flarm, även i sina bogserplan.
Nu försöker Segelflyget öka säkerheten för alla, då är det bara att hänga på.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 04 feb 2011 19:18

Det är lungt alla Ul.b. piloter, som är motståndare till ökad säkerhet i luften. Jag läste just, att det är bara plan, anslutna till Segelflyget Sverige,som för köpa Flarm till mycket bra rabatt. Rabatten gäller bara segelflygplan, TMG och bogserplan.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav jonny majava 04 feb 2011 22:35

[quote="René H"]Det är lungt alla Ul.b. piloter, som är motståndare till ökad säkerhet i luften. [/quote]

Det var väl ingen som uttryckte motstånd till ökad flygsäkerhet.
Det var du själv René som började med att säga att det är bättre att lägga pengarna på flarm än dyra hörlurar. Och står valet [u]däremellan[/u] så väljer jag lurarna.

En annan synpunkt som jag hade var ju att flarm används i huvusak av segelflygplan för att de flyger på ett sådant sätt att de ofta klumpar ihop sig under samma moln (främst under tävlingar) Och för att höja säkerheten i KE så ger bra headsets fler poäng med det i åtanke.

Jag utesluter inte flarm men headsets går före.

/jonny
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs

Re: Flarm 2011

Inläggav Anders Sahlberg 05 feb 2011 18:15

Hitta denna lilla länk om Flarm

[url]http://www.youtube.com/watch?v=ZulMcZtscm4&feature=player_embedded[/url]
Anders Sahlberg
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 24 aug 2009 14:02

Re: Flarm 2011

Inläggav freno 07 feb 2011 13:32

Flarm som produkt är väl superbra ifall det enbart är segelflygare i närheten, alternativt för de motorflyg som i princip bara flyger kring segelplan.

Men vore det inte smartare att använda sig av "tcas" som använder sig av transpondern? visst det blir dyrare för segelplanen men känns rätt ovärt att utrusta vke med något som nästan enbart funkar här hemma kring fältet?
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Flarm 2011

Inläggav Mark 07 feb 2011 14:52

Jag är tveksam.
Hur mycket kostar en transponder, hur mycket ström drar den och var ska man montera den?
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Flarm 2011

Inläggav freno 07 feb 2011 14:58

Antagligen för mycket för ett segelplan, men känns lite ovärt att utrusta vke med flarm istället för tcas. vi vill ju att alla medlemmar ska flyga långflygningar och inte bara runt joberg.

[quote="Mark"]Jag är tveksam.
Hur mycket kostar en transponder, hur mycket ström drar den och var ska man montera den?[/quote]
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

FöregåendeNästa

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron