Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Flarm 2011

Flarm 2011

Här skriver vi om nyheter inom klubben

Re: Flarm 2011

Inläggav jonny majava 06 jun 2011 09:52

Priset verkar ligga på 1500 pund ca så den är ju klart dyrare än den som segelflyget sålde. Men o andra sidan var den ju rejält sponsrad oxo.

Ren Flarm är en jättebra idé när man flyger termik. I Termiken är sannolikheten att träffa på motorflygplan liten men destå större att man träffar andra segelkärror. Kan även tänka mig att det är lätt hänt att hålla utkik under kurvningen. Att det är krav på flarm under tävlingar är bara rätt.

Här finns lite mer info och jämförelser mellan vanlig flarm och powerFlarm.
http://www.gliderpilot.org/Flarm-WhatIsIt
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs

Re: Flarm 2011

Inläggav Torbjorn 06 jun 2011 18:04

Ser ju riktigt bra ut, sen har den "power" i namnet och då blir det ju bara bättre :D
Torbjorn
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 14 dec 2010 08:53

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 06 jun 2011 19:13

Jag vet ingenting om flarm! Därför har jag frågat några erfarna piloter i andra klubbar, när man har bäst nytta av Flarm.
Det är inte vid termikflygning. Det händer att de stänger av Flarmet, när det är många plan i samma blåsa.
Störst nytta gör Flarmet, runt flygplatser med mycket trafik.Sedan vid rakflygning mellan blåsorna, när det är risk att man möter eller korsar något annat plans kurs.
Men vi har ju fyra piloter i klubben, som flyger med Flarm.
Jag ställde frågan tidigare och gör det igen, någon av er kan väl svara och berätta vad ni har för erfarenhet av Flarm. Svara gärna allihopa, ni kanske tycker olika, och vi
som är noviser på Flarm, kanske vi kan lära oss lite vad som är bra och mindre bra med Flarm.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav Mika Saväng 07 jun 2011 21:52

Jag har flugit ca 7h i Eskilstuna med flarm och är imponerad över denna produkt. Flarm fungerar bäst när jag flyger och inte har upptäckt ett annat flygplan. Man får ett larm och därefter ser man det andra flygplanet. När man kurvar med 15 andra så har man ingen nytta av den men när man flyger mot en blåsa där flera kurvar eller glider på rak kurs är den värdefull när jag inte har upptäckt de andra flygplanen. Ett plus är att man ser vilka som stiger bra oxo. :D . Den är ett bra stöd.
Som jag skrivit på andra forum så är jag mkt nöjd med flarm och anser att detta är ett av de bästa initiativen som Segelflyget tagit, nu hoppas vi på att det blir ett obligatorium på tävlingar.
Men det viktiga är att man inte slutar titta ut utan ser sig för.
Mika Saväng
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 maj 2009 20:11

Re: Flarm 2011

Inläggav René H 07 jun 2011 22:39

Tack, Mika!
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Föregående

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron