Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Flarm 2011

Flarm 2011

Här skriver vi om nyheter inom klubben

Flarm 2011

Inläggav René H 02 feb 2011 18:24

Nu kan vi köpa Flarm med kraftig rabatt. Gå in på segelflygets hemsida, och läs mera.
Jag tycker vi köper till alla VÅRA flygplan, även VKE. Istället för att lägga en massa pengar på dyra hörlurar, som vi även har behov av, så borde Flarm vara prio ett. Tänk på att det finns andra segelflygklubbar , som ofta korsar sektor Johannisberg och dess närhet.Eskiltuna, Långtora, Arboga,Örebro,och så köping. Men deras bergfalke går inte så fort.
Det här törs nog även styrelsemedlemmar vara med och diskutera.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flarm 2011

Inläggav Jonas Malmquist 02 feb 2011 19:53

Ja det låter som en klok idé! Även om man flyger i tratten är det rätt ofta man ser andra segelflygplan i luften, risken är rätt stor att men kommer onödigt nära eller tillslut kolliderar. Nu när kronan är stark rör det sig ju inte om speciellt mycket pengar heller.
/ Jonas Malmqvist
Användarvisningsbild
Jonas Malmquist
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 mar 2008 22:25
Ort: Eskilstuna

Re: Flarm 2011

Inläggav jekroth 02 feb 2011 22:47

Flarm ser väl bara flarm inte t.ex. ett transponder utrustatflygplan. så jag vet inte om det är något för VKE
jekroth
 

Re: Flarm 2011

Inläggav freno 02 feb 2011 23:26

billigaste för vke är väl http://www.gps.co.uk/Collision-Avoidanc ... /p-88-404/ funkar kanske i segel med om de har transponder.
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Flarm 2011

Inläggav jonny majava 04 feb 2011 07:37

Fast meningen är väl ändå att ha samma system i alla kärrorna i så fall. Flarm varnar för andra med flarm.
Men om jag måste välja mellan headsets och flarm så väljer jag headsets.

/jm
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs

Re: Flarm 2011

Inläggav freno 04 feb 2011 08:29

Går det att få "tcas" i vke, rätt skönt eftersom nästan alla motorflyg numera har transponder?


[quote="jonny majava"]Fast meningen är väl ändå att ha samma system i alla kärrorna i så fall. Flarm varnar för andra med flarm.
Men om jag måste välja mellan headsets och flarm så väljer jag headsets.

/jm[/quote]
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Flarm 2011

Inläggav jekroth 04 feb 2011 09:12

Jag håller med Jonny och håller headsetfrågan som viktigare än flarm. titta ut slipper man inte ändå. det kan dessutom ge en falsk trygghet.
jekroth
 

Re: Flarm 2011

Inläggav freno 04 feb 2011 13:31

Hör man inte radion osv i segelflyg tillräckligt bra utan headset? Tycker mig höra att de flesta segelflygare tjatar om att man inte behöver några dyra headset eftersom man flyger utan ändå?

[quote="jekroth"]Jag håller med Jonny och håller headsetfrågan som viktigare än flarm. titta ut slipper man inte ändå. det kan dessutom ge en falsk trygghet.[/quote]
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Flarm 2011

Inläggav jekroth 04 feb 2011 13:54

headseten ska vara i UDO och VKE de som finns är inte längre användbara
jekroth
 

Re: Flarm 2011

Inläggav Mark 04 feb 2011 13:58

Segelflyget.se sätter nu ner foten och skapar defacto-standard!
Det är bara att hänga på medans det är billigt!
Ang. headset så utesluter det ena kanske inte det andra...
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Nästa

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron