Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - IAS. vs. TAS
Sida 1 av 1

IAS. vs. TAS

InläggPostat: 08 feb 2011 22:01
av Radek
Uppföljning av debatten i kväll: (OK, man skulle inte lita på Wikipedia, men ... ) jag tror att det är IAS som gäller för oss med hänsyn till Vne och andra kritiska farter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Indicated_airspeed

Interessant nog, historia om U-2 piloten som måste räkna om alla farter också stämmer: han måste räkna men kompressibilitet på jätte-höjden (IAS till EAS).

Re: IAS. vs. TAS

InläggPostat: 08 feb 2011 22:35
av jonny majava
Vne skall mätas med TAS. Inte IAS.
Andra farter som är utmärkta på mätaren med färgbågar är givetvis i IAS.

Att Vne skall mätas med TAS beror på att en av parametrarna för att sätta Vne för en maskin är risken för roderfladder och andra resonansproblem. Roderfladder inträffar alltid vid samma TAS-värde. Det avlästa IAS-värdet vid tillfället varierar med tryck och temperatur.

/jonny

Re: IAS. vs. TAS

InläggPostat: 09 feb 2011 10:25
av Mark
Bra Jonny!

Men vid sådana här inlägg bör det finnas källhänvisning för säkerhets skull.

Re: IAS. vs. TAS

InläggPostat: 09 feb 2011 16:19
av Radek
Lite mer till temaet: http://www.recreationalflying.net/tutor ... e_altitude (Internet igen, det kan stämma... eller inte).

Re: IAS. vs. TAS

InläggPostat: 12 feb 2011 22:57
av Anders Sahlberg
Kolla lite på en youtube film där dom gick igen om cockpiten och under den berätta han vilken marginal dom har på sin höjd, det skilde 6 knop mellan stall och vne.
Jobbigt liten marginal.... så dom kör bara på aoutopiloten från 50000 fot..

Re: IAS. vs. TAS

InläggPostat: 13 feb 2011 19:15
av Mark
Efter att läst lite manualer kan jag nu säkert påstå att det framgår klart och tydligen om det är IAS eller TAS!
Det självklara svaret är att det varierar med flygplanstyp, [b]så läs flyghandboken![/b]

Re: IAS. vs. TAS

InläggPostat: 14 feb 2011 11:13
av freno
kan du länka filmen?

[quote="Anders Sahlberg"]Kolla lite på en youtube film där dom gick igen om cockpiten och under den berätta han vilken marginal dom har på sin höjd, det skilde 6 knop mellan stall och vne.
Jobbigt liten marginal.... så dom kör bara på aoutopiloten från 50000 fot..[/quote]

Re: IAS. vs. TAS

InläggPostat: 14 feb 2011 18:46
av Radek