Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - IAS. vs. TAS

IAS. vs. TAS

IAS. vs. TAS

Inläggav Radek 08 feb 2011 22:01

Uppföljning av debatten i kväll: (OK, man skulle inte lita på Wikipedia, men ... ) jag tror att det är IAS som gäller för oss med hänsyn till Vne och andra kritiska farter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Indicated_airspeed

Interessant nog, historia om U-2 piloten som måste räkna om alla farter också stämmer: han måste räkna men kompressibilitet på jätte-höjden (IAS till EAS).
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: IAS. vs. TAS

Inläggav jonny majava 08 feb 2011 22:35

Vne skall mätas med TAS. Inte IAS.
Andra farter som är utmärkta på mätaren med färgbågar är givetvis i IAS.

Att Vne skall mätas med TAS beror på att en av parametrarna för att sätta Vne för en maskin är risken för roderfladder och andra resonansproblem. Roderfladder inträffar alltid vid samma TAS-värde. Det avlästa IAS-värdet vid tillfället varierar med tryck och temperatur.

/jonny
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs

Re: IAS. vs. TAS

Inläggav Mark 09 feb 2011 10:25

Bra Jonny!

Men vid sådana här inlägg bör det finnas källhänvisning för säkerhets skull.
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: IAS. vs. TAS

Inläggav Radek 09 feb 2011 16:19

Lite mer till temaet: http://www.recreationalflying.net/tutor ... e_altitude (Internet igen, det kan stämma... eller inte).
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: IAS. vs. TAS

Inläggav Anders Sahlberg 12 feb 2011 22:57

Kolla lite på en youtube film där dom gick igen om cockpiten och under den berätta han vilken marginal dom har på sin höjd, det skilde 6 knop mellan stall och vne.
Jobbigt liten marginal.... så dom kör bara på aoutopiloten från 50000 fot..
Anders Sahlberg
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 24 aug 2009 14:02

Re: IAS. vs. TAS

Inläggav Mark 13 feb 2011 19:15

Efter att läst lite manualer kan jag nu säkert påstå att det framgår klart och tydligen om det är IAS eller TAS!
Det självklara svaret är att det varierar med flygplanstyp, [b]så läs flyghandboken![/b]
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: IAS. vs. TAS

Inläggav freno 14 feb 2011 11:13

kan du länka filmen?

[quote="Anders Sahlberg"]Kolla lite på en youtube film där dom gick igen om cockpiten och under den berätta han vilken marginal dom har på sin höjd, det skilde 6 knop mellan stall och vne.
Jobbigt liten marginal.... så dom kör bara på aoutopiloten från 50000 fot..[/quote]
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: IAS. vs. TAS

Inläggav Radek 14 feb 2011 18:46

Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46


Återgå till Skolning UL-B

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron