Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Försäkring?

Försäkring?

Försäkring?

Inläggav freno 20 dec 2010 09:42

Vad kör ni andra med för flygförsäkring? Ingen hem / olycksfallsförsäkring täcker ju egna personskador vid flygning då det är undantaget. Är vi försäkrade på något vis när vi skolar?
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Försäkring?

Inläggav Mikael Eriksson 20 dec 2010 22:14

Jag har en personförsäkring hos Folksam. Har ringt och frågat dom och där är jag fullt försäkrad om jag flyger. Vet inte hur det är med andra försäkringsbolag dock.
Mikael Eriksson
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 nov 2010 15:01

Re: Försäkring?

Inläggav jekroth 20 dec 2010 22:39

Jag har ingen aning hur det är vid skolning, men som pilot måste du ha en egen försäkring medan paxen är försäkrade i planets försäkring
jekroth
 

Re: Försäkring?

Inläggav freno 21 dec 2010 07:47

Hmm konstigt, står i deras villkor att det inte gäller vid privatflygning, de fatta inte fel då och trodde du menade typ reguljärflyg?

[quote="Mikael Eriksson"]Jag har en personförsäkring hos Folksam. Har ringt och frågat dom och där är jag fullt försäkrad om jag flyger. Vet inte hur det är med andra försäkringsbolag dock.[/quote]
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Försäkring?

Inläggav Jonas Malmquist 21 dec 2010 08:05

Jag har för mig att vi är försäkrade genom klubben. Tror det gäller även resor till och från fältet. Någon borde kunna bekräfta detta?
/ Jonas Malmqvist
Användarvisningsbild
Jonas Malmquist
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 mar 2008 22:25
Ort: Eskilstuna

Re: Försäkring?

Inläggav Mikael Eriksson 21 dec 2010 09:26

Tror inte att det var ett missförstånd. Förklarade att jag håller på att ta certifikat för ultralätta flygplan, och frågade om min försäkring täckte det. Handläggaren som jag pratade med sa att det inte var några problem, men att det fanns vissa andra aktiviteter som t.ex. fallskärmshoppning som inte täcktes.

[quote="freno"]Hmm konstigt, står i deras villkor att det inte gäller vid privatflygning, de fatta inte fel då och trodde du menade typ reguljärflyg?

[quote="Mikael Eriksson"]Jag har en personförsäkring hos Folksam. Har ringt och frågat dom och där är jag fullt försäkrad om jag flyger. Vet inte hur det är med andra försäkringsbolag dock.[/quote][/quote]
Mikael Eriksson
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 nov 2010 15:01

Re: Försäkring?

Inläggav freno 21 dec 2010 10:19

aha, kollade lite snabbt i folksams villkor och där verkar det inte ingå, men skönt att det ingår. tyvärr inte hos lf.


Sport och idrott
Ersättning lämnas inte för försäk­ringsfall som drabbar den försäkrade under deltagande i sport och idrott, äventyr, expedition eller annan liknande riskfylld syssel­sättning som inte kan anses som mo­tions­ eller fritidssysselsättning i nor­mal omfattning och intensitet. Nedan ges exempel på sysselsättningar som kan anses som riskfylld sysselsätt­ning:
• kampsport samt annan sportmed
kroppskontakt eller därmed jäm­
förbar utövning,
• fallskärmshoppning, glid- och
skärmflygning, ballong­ och segel­
flygning, bungyjump samt annan
flygning eller därmed jämförbar
utövning,
• dykning eller annan jämförbar
vattensport,
• båt- eller brädsport eller därmed
jämförbar utövning,
• hästsport eller därmed jämförbar
utövning,
• skidsport eller därmed jämförbar
utövning,
• skyttemed pistol, gevär, båge eller
motsvarande,
• cykelsport eller därmed jämförbar
utövning,
• motorsport eller därmed jämförbar
utövning,
• lagsporter, enskild bollsport eller
därmed jämförbar utövning dock
undantagen korporationsidrott,
• friidrott eller därmed jämförbar
utövning,
• dans, balett, gymnastik, skridsko­
åkning eller därmed jämförbar ut­
övning,
• expeditions- eller äventyrsverksamhet
i enskild regi eller i grupp, stuntman
eller därmed jämförbar utövning,
• klättring på berg, is, klippa, glaciär
eller därmed jämförbar utövning.
Genom särskilt avtal kan i vissa fall
inskränkningar av försäkringsskyddet
vid särskilt riskfylld sport och annan
riskfylld sysselsättning upphävas.
Den försäkrade är skyldig att an­
mäla till Folksam om avtalsgrundan­
de uppgifter (riskfylld sysselsättning,
sport och idrott) ändras.
Om sådant avtal träffas framgår det
av uppgifterna i försäkringsbeskedet
eller i tillägg till detta

[quote="Mikael Eriksson"]Tror inte att det var ett missförstånd. Förklarade att jag håller på att ta certifikat för ultralätta flygplan, och frågade om min försäkring täckte det. Handläggaren som jag pratade med sa att det inte var några problem, men att det fanns vissa andra aktiviteter som t.ex. fallskärmshoppning som inte täcktes.

[quote="freno"]Hmm konstigt, står i deras villkor att det inte gäller vid privatflygning, de fatta inte fel då och trodde du menade typ reguljärflyg?

[quote="Mikael Eriksson"]Jag har en personförsäkring hos Folksam. Har ringt och frågat dom och där är jag fullt försäkrad om jag flyger. Vet inte hur det är med andra försäkringsbolag dock.[/quote][/quote][/quote]
Senast redigerad av freno 22 dec 2010 09:51, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik Nordberg
UL-B
freno
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 29 nov 2010 09:03

Re: Försäkring?

Inläggav jekroth 21 dec 2010 12:49

vilken tista på undantag, Det hade varit lättare för dom att skriva vid vilket tillfälle den gäller.
t.ex.
Vid snubbelskador i hemmet om tröskel eller hinder inte överstiger övrig golvnivå :P
jekroth
 


Återgå till Skolning UL-B

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron