Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - VM Leszno Polen

VM Leszno Polen

Allmänt om segelflyg...

Moderator: Mark

Re: VM Leszno Polen

Inläggav René H 27 jul 2014 21:51

Hej!
Då är VM igång. Det mesta fungerade bra, som vi trodde. Briefing, fortfarande Polsk riksdag. Det är sååå dåligt. Tack och lov, har vi fått en egen meteorolog. Det är Emil Björk, segelflygare, som jobbar på SMHI. Vi vägde tidigt i morse. Inga köer, vi körde fram till vågen direkt. De som kom lite senare fick vänta en och en halvtimme, får att få väga. Få upp startfältet gick bra. Det var 18 bogserflygplan, de flesta var moderna på 40 talet.
Hur det gick för svenskarna, kan du läsa på en länk, via Segelflygets hemsida.
Nu har vi hittat starköl för 4 kronor. Den är god. Visst det är i en mataffär, men ändå.
Hoppas ni flyger därhemma. Jag menar naturligtvis segelflyg.
Vore kul att få läsa om hur ni har flugit i helgen och förra veckan. Är det någon som har flugit sträcka? Har ni skolat? Vad jag förstår har ni det varmt, men ändå bra termik. Hoppas ni har flugit mycket.
Någon kan väl skriva några rader om vad ni har gjort.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: VM Leszno Polen

Inläggav Peter Dahlström 28 jul 2014 16:27

Hej Rene !
Jo det har flugits en del efter att du drog sydost ut.
Tyvärr har nog värmen satt sina spår på aktiviteten. Men senast det flög segel
Var vad jag vet igår. Vi har ju värmebölja här med temperatur upp emot 30 grader varje dag med
Överutveckling och åska på flera ställen i närområdet.
Men man skall inte klaga. Fredrik skall nog försöka sig på och flyga i morgon då raspen
Ser riktigt bra ut med massor av rött kring Västerås.
Ha de bra och njut av atmosfären och den goda proteinrika
Maten ( för öl innehåller ju bara vitaminer och fibrer, eller hur?).
Peter Dahlström
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 22 apr 2013 17:51

Re: VM Leszno Polen

Inläggav René H 28 jul 2014 22:01

Hej!
Jag har vunnit en dagsseger idag. Vid vägning av flygplanen, som sker varje dag, hade vi en vikt, som var endast 2 gram för högt. Även de som gjorde vägningen, sa att detta går inte att slå. Det godkändes .
Varje morgon kl. sex , går jag ut till planet, och tankar vatten och gör det klart för dagens flygning.
Klockan 8.30 ca. Kommer piloterna. Då ska planet var klart för att dras ut på grid.
Efter att 2T och 9X har gått över startlinjen, så är det en del jobb. Vattendunkar ska fyllas. Var klar för ev. återstart. Lyssna på radion, hur går det.
Efter en lång flygning kommer de hem, då ska planet tillbaka. Tvättas , batteri ur, kapell på, gör fast.
Runt 18.00- 19.00 kan jag ta kväll, med en god öl. Ni som trodde jag hade semester.
Vitaminer, protein, kostcirkel. Glöm det. Det finns på flaska. Billigt är det i Polen.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: VM Leszno Polen

Inläggav Fredrik Dahlström 29 jul 2014 19:10

Tja René!
Det verkar som att du har det bra där nere, låter gott! Idag flög Per Jerfsten och jag 11mil och båda fortsatte med POB efter det. Termiken var stark så det var inga vidare problem att hålla sig uppe så länge man hade vita tussar över huvudet. Jag flög i 5h 38min och Per måste ha flugit nånstans över 3h. Jag är nöjd då målet med dagens flygning var att flyga i minst 5h. Ett stort TACK såklart till Per som tog sig tiden att dra upp mig i luften innan han hoppade i XL.
Nu sitter jag på baksidan och dricker en pilsner (staropramen) med farsgubben. Klockan är 8 och det är 27 grader varmt ute. Livet leker!
Tänk nu på att du ska upp tidigt René, för det ska inte jag! Imorn ska det regna så då blir det ingen flygning.

Ha det gott!
Fredrik Dahlström
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 05 apr 2013 11:09

Re: VM Leszno Polen

Inläggav René H 29 jul 2014 21:46

Hej!
Roligt att höra att ni flyger. Har du gjort tusen meter höjdvinst också Fredrik så har du silver-c. Ja, det är väldigt roligt, här på VM i Leszno. Alla pratar och hjälper varandra, oavsett vilket land man kommer ifrån. Har du en möjlighet att åka på ett VM, så åk.
Idag har det inte hänt så mycket. Alla svenskar kom i mål.
Det här med bogserflygplanen. Det var en finne som berättade idag, att han fick en slö bogsermaskin igår. Efter 5 km. Bogsering hade han en höjd av 500 feet. Hade linan gått av då, hade han fått landa i city av Leszno. Vi har sett tidigare att den maskinen har dålig stigförmåga. Vad kan man kräva av maskiner från 40 talet.
På Torsdag är det stor fest. Alla nationer ska bjuda på något. Vi Svenskar ska bjuda på gubbröra och Svensk Vodka. Vi planerar att göra gubbröra för 400 personer. Tyskarna ska visst ha med sig 500 l. öl, och en jävla massa vin. Ja, det är tävlingsdag på Fredag.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: VM Leszno Polen

Inläggav René H 30 jul 2014 21:09

Hej!
Dagens bana var kort, två timmar, p.g.a. vädret. 9x, sexa, 2t, sjua. Mycket bra flugit av Börje och Marcus. Kolla resultatlistorna, så ser ni hur nära de var förstaplatsen.
Annars har det inte hänt något. Utom att en glömde att ta ut stället, buklandning. Nu laddar vi för torsdagen. Jag menar naturligtvis festen. Om jag inte skriver något på Fredag, så vet ni varför.
Ännu en dag i vårat.........
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: VM Leszno Polen

Inläggav Peter Dahlström 30 jul 2014 21:56

Härligt Rene!. svensk vodka !? Dricker Er lagkapten det ?.
Han har ju finsk påbrå!. Hälsa Mika från mig.
Peter Dahlström
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 22 apr 2013 17:51

Re: VM Leszno Polen

Inläggav Radek 31 jul 2014 10:11

Jamenvafa*n René ... du var också modernare på 40-talet ;) Det är ingenting fel med en YAK-12, samma årskul som en PA-18!
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: VM Leszno Polen

Inläggav René H 31 jul 2014 14:14

Hej!
Inga tävlingar idag. De försökte med open, men fick landa igen.
Sommer från Tyskland, hade sin son i knät i flygplanet på Gridden. Sonen lyckades få in hjulet. Buka före start har jag aldrig varit med om.
Nej! Jag var modern på femtitalet. Kul att ni läser det jag skriver.
Nu ska jag ner i hotellköket och skala ägg till gubbröran som vi ska bjuda på.
Vi kanske ses i morgon.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: VM Leszno Polen

Inläggav Peter Dahlström 31 jul 2014 16:29

Synd på en sådan dyrgrip. Lycka till i köket.
Här hemma har det varit en fin flygdag vädermässigt.
Dock ganska hård vind. Mig veterligen så har ingen kärra
Lämnat marken på klubben. Fortfarande varmt ca 25-30 grader
Men med betydligt skönare luft som är betydligt torrare.
Ha en trevligt internationell afton med mycket god mat och dricka.
Peter Dahlström
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 22 apr 2013 17:51

FöregåendeNästa

Återgå till Segelflyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron