av Radek 14 maj 2012 22:03
Första försök som misslyckades redan före start var 2 veckor före påsk. Polska kartor har inte kommit än och jag hade inte gjort vän av min nya iPad. Sen kom också dålig väder och det betyde uppehåll i vackra Norden med temperatur under 0, FZRN, FZDZ, FZFG, förgasaris och andra godis i väder-repertoar.
Andra försök var mycket mer lyckad. Jag startade på en Fredag eftermiddag efter en timmes kvalitets-säkring seminar på jobbet. Det vill säga att jag startade mentalt störd och det ordnade sig först när jag fick kontakt med Växjö efter drygt 1:30 flygning. Motvind hela vägen. Frågade efter METAR, som jag fick omgående med liten varning att 'det der ut som det kommer lite CB moln från syd-öst'. Hmmm, det kan man väl säga, tänkte jag, det ser mörkt ut på Växjö avbytarbänk. Snabb beslut, svänga 30 grader öster-ut och 15 minut senare var jag förbi storm på väg mot solig Kristianstad.
Då fick jag en liten problem för att jag inte hade Skånska som behörighet i certet. Med det ordnade sig. Istället för Kristianstad flög jag til Kchr#”!/&/&/&#/&!!! -STAD, alla klareringar fint från tjejen i Kchr#”!/&/&/&#/&!!! -STAD-tornet. Landning gick bra på bana 19, allt läst på GPS-en i iPad samt Svenska Flygfält i iPad. Jag är ingen gadget-freak, men iPad verkligen är användbar för flygning. Stor skärm, bra användar-gransnitt och intuitiv.
Jag var välkommen hos Kchr#”!/&/&/&#/&!!! -STAD flygklubb, fick tanka till locket och sova i klubb-huset. Fina, gäst-vänliga och trevliga människor, praktisk organiserad och fin klubb-hus med allt som behövs till färd-planering. Jag sovade bokstavlig 5 meter från flygplanet som var kopplad till ladaren över natt.
På Lördag morgon fick jag vänta på vädret. En front var mer eller mindre stabil mellan Kchr#”!/&/&/&#/&!!! -STAD och Bornholm. Först kl. 14:30 kunde jag starta, gå genom hål i tunn molnskikt, aktivera färdplan, undvika artilleri-R-område och dra söder-ut. 10 minuter efter start var det perfekt sikt till marken.
Efter Bornholm fick jag fel frekvens från Sweden control och försökte kontakta Warszawa control på samma kanal som stora pojkar med Boeing på FL 310. Gick inte bra. Fick ingen bra förbindelse och flög runt polsk luft-rum och försökte undvika alla R-områden utan klarering. Till slut fick jag byta till Gdansk control (tack Jeppessen och kanaler på kartor), fick klareringar och flög igenom område där tjeckisk, polsk och annat luft-försvar brukar öva med robotar. Det gäller vara försiktig över Baltikum.
Det var 15-20 knop jämt motvind och jag gasade för fullt. Motor hela tiden över 5000 rpm, som kändes rejält på förbrukning. Strax efter inträde till polsk luftrum blev jag om-dirigerad. Istället av Poznan-Wroclaw-Tjeckien-Kyjov blev jag dirigerad direkt EPLE (Legnica) och direkt till Kyjov.
Det var konstigt och vackert att flyga över gränse, där man kände massa orter från marken. Jag kände igen många städer från luften och det var välkommen-hem känsla hela vägen från första kontakt med Prague control. Jag avslutade färdplan i luften, sjönk till 3500 ft och byte till Kyjov radio (AFIS). Pratade engelska hela tiden, tills gubben från AFIS frågade om jag pratade tjeckiska. “Jo, visst, det kan jag, men jag får inte – det är bara svenska och engelska i certet. Dessutom vet jag inte hur man säger rätt på flyg-tjeckiska. SE-VPY” 'STRUNTA I DET!' var befel från marken. Det var en låg inflygning och pådrag över bana för att känna av marken och vind, sen vänster trafikvarv och mjuk sättning på ojämt gräs.
Home sweet home. Grillad gris och öl. Sen mer gris. Och öl. Och man får slappna av efter 4,5 timmar rakt över Sverige, Baltikum, Polen, Tjeckien och ... sen ser alla ut som grisar.
Dagen efter var det ingen flygning. För mycket vind, så var det vandring i hangaren, undra över flygparken och prata skit om flygning.
Dagen efter var det äntligen flygväder, fick skjussa runt familjen i +30 grader, tanka 120 liter i flygplan med 10l hink. Jag har sopad upp 25% av klubbens reserver av blyfri-95. Vi fixade främre hjulkåpa med ett skruv, höger hjulkåpa också behövde skruva på. Plötslig blev styrning mycket jämnare utan konstig mitten-läge.
På tisdag var det bara aktiver färdplan, stiga till FL 85 och dra med 20 knop medvind till Kchr#”!/&/&/&#/&!!! -STAD. Över Sczeczin måste jag sjunka till 5500 ft för att motor gick för kallt, trorts att jag gasade 5200/min. Men luft-temperatur på +4 grader var för lågt för att hålla motorn varm. Dricka kaffe i Kchr#”!/&/&/&#/&!!! -STAD., ta ett par smörgåsar, kolla vädret, räkna på bränsle och starta. Ingen tankning.
Jag drog över Linköping, Katrineholm och blev lite orolig för att jag inte såg nån bränsle i tankarna. Men jag visste att jag hade så mycket som krävdes för flygning +45 min reserv. Jag har mät 4 gånger före flygning. Trots var det en bra ide att stiga till 5000 ft för att få marginal. Tills Stoskholm control bad mig att sjunka under 3500 och förtsätta okontrollerad, Det var full fart äver J-berg. UL, motor, segel och fallskärmshoppare. Efter landning upptäckte jag att det var fortfarande 15-20 liter i vänster tank, som inte syndes under flygningen.Konstigt. Jag måste få bättre koll över vad som visas i tanken och hur mycket bränsle det verkligen finns. Kanske kalibrering av bränsle-mätaren?
Summerad: bra flygning, taktisk bra gjort med vädret. Det gäller att vänta med en sånn flygning tills väder tillåter och allt stämmer. Planering, allt möjligt information från Jeppessen och AIP samt bra koll på läget är ett måste. Det är viktig att kolla hjulkåpor och förstå hur mycket bränsle det verkligen finns i tankarna.