Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Norge

Norge

Allmänt om UL-flyg...

Moderator: jonny majava

Norge

Inläggav Radek 13 okt 2011 22:10

Norge

Ett år efter jag började flygutbildning blev det äntligen bra väder i Norge.

Jag ansökte hektisk om alla möjliga tillstånd, skrev ut flygplatser, frekvenser, ringde för bensin och tog två dagar semester. Torsdag morgon var det först till Strömstad i motvind, tog nästan två timmar (mycket mjukt bana). Äta, tanka och lyfta mot Norge. Det tog en stund innan dem hittade min färdplan, men navigering var lätt: jag såg Gaustatoppen (första vändpunkt, 95 Nm från Strömstad) strax efter jag startade från Näsinge. Över Hardangervidda blev det lite mindra bra väder, med mycket höga moln. Jag vågade inte flyga under dem och stack i höjden. Som tur var det perfekt stor lucka över Voss och landning gick utan bekymmer, forutom ganska högt terräng omkring flygfält. Efter en flygning till Norge förstår jag inte, varför vi skulle bryr oss så mycket om vår kraftverk-kamin som inte ens ligger på final.

Katarina väntade på mig med, vi tankade, planerade resan vidare och startade strax efter 1500. Det gick inte som planerad. Moln överallt, höga, tjocka, med mycket hög terräng under dem. Vi undvek Jotunheimen på södra sida och flög direkt till Ringebu-Frya. Flygplats är belägen i en industriell område, med ganska kort inflygning från båda sidor. Byig vind var ungefär i banan 10 och första gång var vi för hög och för fort. Andra gången hade vi träd på kort final och då förstod jag tävlings momenten 'Landning över hinder.' Men SE-VKE är så lättflugen, så sättningen var mjukt och fint.

Det är gammla militär baracker fem minut från fältet. Basic, men bra. På morgonen var flygplan frysen ihjäl. Rimfrost på vingarna, is på huven. Lyckligtvis var det plus grader igen och rimfrosten gick avlägsna. Väder var perfekt, ingen vind, jätte-höga moln, obegränsad sikt. Flygning över Jotunheimen var en av de bästa moment. Glittertind, Galdhopiggen, Hurrungane... och till Voss över djupa fjorder.

I Voss var det rätt interessant att landa. Det var dimma över hela stan. Flygplatsen är på östra sida och ett par meter högre, på lite varmare ställe. Halva banan var synlig, halva banan under täcke. Sen var det en vanlig procedur – tanka – ringa för vädret – ringa för färdplan. Men det var ovanlig att det fanns folk på flygplatsen – en vacker HK 36 Super Dimona, Cessna, Robinson 44 och andra flygplan. Katarina hade jag byt ut mot en annan passagerare – blå dunk fastspännd i sätet brevid med 25 liter soppa.

Klockan två startade jag mot Torsby. Det tog mig direkt över Gardemoen TMA, med två Boeing över och en under mig. Man är plöstligt fruktansvärt noggrant med att hålla höjden. I Torsby flöt dunkens innehåll direkt till tanken och efter drygt timme medvinds-flygning var jag på hemma plan på stråket 34.

Härligt flygtur, stor tack till alla som hjälpte till och speciellt till dem som åkte från jobben på vardag för att tanka min ultralätt.

Några tips och observationer:
Bra info-källa är Norskeflyplasser.no. Landningsavgift och PPR på många norska flygplatser. Bara 100 LL tillgänglig. MET Office på telefon är hjälpsam. Det går också utmärkt att lägga in färdplan på telefon, om man är bra förbered. Man får regelbundet byta transponder-koden under flygning från en AOR till en annan. Det är bra att veta att det finns en IDENT knappen på transpondern. 60 l tank gör an längre resa till logistik-övning. Vi skulle skaffa en cockpit cover – skyddar mot frost och snö i vinter och mot solen i sommar. Och kanske en fodral för vingarna för vinterflygning.

https://picasaweb.google.com/radekjosek/SEVKENorge#
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Norge

Inläggav jekroth 14 okt 2011 07:33

Kul
Det är det här flygningen handlar om, även om mackorna också såg goda ut. Blev det några bilder
jekroth
 

Re: Norge

Inläggav Radek 14 okt 2011 09:32

Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Norge

Inläggav jekroth 14 okt 2011 09:50

Det är så jäkla läckert att flyga i Norge, och otroligt mäktigt att flyga över fjällen.
jekroth
 

Re: Norge

Inläggav jahnlund 14 okt 2011 13:28

Tack Radek för en mycket trevlig och intressant reseberättelse!!
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: Norge

Inläggav Harald 14 okt 2011 13:29

Oj, oj, man blir avundsjuk! Kul att det äntligen gick att genomföra resan och att vädret var, som det verkar, hyfsat.
Vilka bilder, man blir flygsugen minst sagt. Flyg långt, flyg mycket som René brukar säga stämmer väl. Det är det här flygning handlar om. Ta sig till nya platser och omgivningar.
Vad är nästa mål nu? Spanien kanske? Det börjar ju bli lite kallt i Sverige så det är väl läge att dra söderut nu! 8-)
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: Norge

Inläggav Mikael Eriksson 14 okt 2011 13:37

Låter som en härlig flygning! Ser riktigt fint ut på bilderna. Hoppas att man vågar sig på att göra en sådan resa själv vid något tillfälle. :)
Mikael Eriksson
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 nov 2010 15:01

Re: Norge

Inläggav Radek 14 okt 2011 15:13

Tack för kommentarer. Mikael: Luften över Norge bär lika bra som luften över Sverige, det är bara tanka och sticka iväg. Harald: nästa mål är min pappa's trädgård i Tjeckien. Genomförbar med full-tankad SE-VPY och bra väder. :)
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Norge

Inläggav Harald 14 okt 2011 15:27

[quote="Radek"]Harald: nästa mål är min pappa's trädgård i Tjeckien. Genomförbar med full-tankad SE-VPY och bra väder[/quote]

Låter bra det! Hoppas han har en stor gräsmatta... ;)
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31


Återgå till UL-B

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron