Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Flygförbud SE-VKE

Flygförbud SE-VKE

Allmänt om UL-flyg...

Moderator: jonny majava

Flygförbud SE-VKE

Inläggav René H 08 feb 2011 18:26

Vad jag förstår så är det flygförbud på SE-VKE. Gäller det bara AFT flygning eller vissa medlemmar? Planet har varit i luften idag.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flygförbud SE-VKE

Inläggav jonny majava 08 feb 2011 22:26

Men om flygförbudet är upphävt då? Då får man väl flyga eller måste man personligen meddela René först?
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs

Re: Flygförbud SE-VKE

Inläggav Radek 08 feb 2011 23:20

Johan (+jag) fixade kärran på eftermiddag, provflög on sen flög vi till 16:30.
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Flygförbud SE-VKE

Inläggav jekroth 09 feb 2011 11:41

Nu vet jag inte om herr Hörnqvist har mens eller vad, men jag redogör gärna så du förstår.

Bokaplan i sig är ett bokningsprogram som b.l.a.visar status för flygplanet detta för att
1. den som har en bokad tid inte ska behöva åka ut till J-berg för att upptäcka att planet inte är flygbart.

2. En groundning i bokaplan är bara ett hinder att kunna boka planet och har inget med BCL att göra

Tänk ett senario att du bokar planet för flygning till nästa torsdag, om då någon groundar planet efter att du gjort bokningen så vet du inte att planet står som groundat i bokaplan det är inte heller din skyldighet att kolla i boka plan innan du flyger( om du kommer ihåg tiden du bokat). MEN däremot måste du kolla i flygdagboken om där finns en anmärkning. och först då är planet groundat enligt BCL.

Då jag upplevde vibrationer som jag ansåg skulle utredas innan nästa flygning så kollade jag i Bokaplan att inga andra flygningar än min fanns bokade och så Groundade jag planet för bokning. Då alla måste kolla om planet är ledigt i bokaplan innan man tar ut det och flyger så kan ingen missa att det inte går.

Jag diskuterade orsakerna till vibrationerna med Både Jonny och Matti och vi kom fram till vad vi skulle kolla vilket gjordes och kontrollflygning utfördes helt enligt regelverket. för du vet att Matti är tekniskt ansvarig betyder inte att han måste utföra alla jobb, han får deligera jobb om han anser det lämpligt.

Så att jag genomförde skolning efter den tekniska flygningen utan först lyfta bort groundningen på bokaplan har ingen betydelse vare sig säkerhetsmässigt eller regelmässigt.
jekroth
 

Re: Flygförbud SE-VKE

Inläggav René H 09 feb 2011 17:16

Det var ett SKÄMT!
18.30 Tisdag, såg jag på bokaplan att planet hade flygförbud och hade varit i luften tidigare på dagen.
Då tänkte vi några stycken att vi skulle skoja med Herr Ekroth på forumet.
För vi vet ju alla hur snabbt och med stor kunskap och inlevelse Johan brukar svara.
Om någon har tolket det på något annat vis, så ber jag härmed om URSÄKT.
René H
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 07 feb 2008 17:37

Re: Flygförbud SE-VKE

Inläggav jekroth 09 feb 2011 18:57

Du fick mig :mrgreen:
jekroth
 

Re: Flygförbud SE-VKE

Inläggav jonny majava 09 feb 2011 19:21

8-)
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs


Återgå till UL-B

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron