Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Senaste turen

Senaste turen

Re: Senaste turen

Inläggav Radek 16 apr 2011 21:29

EK nav till Skavsta – historie i Swenglish

Nice weather forecast made me go for a trip to Skavsta. I tried it with a single ATC flight plan which specified a touch-and-go at Skavsta, but failed. I got a call from Sweden control saying that I needed two flight plans. As soon as the wheel touches the ground, it is two flight plans. Allright, ten minutes later I got a green light on both flight plans – to Skavsta and back.

Fill up the tank, learn to use the transponder and off we go. But it was not my day on the radio. I had to get every clearance twice, including the transponder code at ESSX. Cruising at 3000 ft, switch to Ostgota control, then switch to Skavsta tower and that's when it got interesting. I was talking all the way Swedish on the radio, but the Skavsta ATC opened up as Skavsta Tower ... and I just got overloaded.

“Proceed directly to airfield....eeeeee......... can you repeat the QNH......eeeeeee..... Sigurd Kalle Erik.”
“Kalle Erik, vill du prata engelska eller svenska?”
(7 sekunder tystnad......)
“svenska, S-KE”
“Vinden 190/03, vilken bana vill du använda?”
(Vad f....?? Du är jo flygledare.....)
“S-KE, vilken bana rekommenderas?”
“Vinden 190/03, vilken bana vill du använda?”
(Herregud….. 10 sekunder tystnad, kolla vilken bana finns. Är det 16, eller 17?)
“S-KE, bana 26“ (dummt)
“S-KE, klart inflygning, högervarv 26“
10 sekunder senare ställer Ryanair upp på 26 och startar.
“S-KE, vad vill du göra efter landning? “
“Studs-och-gå, S-KE“
“S-KE, efter studs klart höger ut till Lidsjön, 1500 ft minus.“
(återläsa, 60 knop, pump, klaffar)
“S-KE, klart landa 26“
... återläsa

Fyra meter över tröskeln, 110% fokuserad på utflyging fick jag tornet på radio men fattade ingenting. Rullade ut på banan och frågade om jag var fortfarande klarerad till Lidsjön. Nei, full stop, vänta 40 sekunder p.g.a turbulens.
“S-KE, ställer upp I början av banan 26 via backtrack.” (alltid använd hela banan ... men du har fortfarande 1600 m kvar... hoppas att de hadde bra skratt i tornet).

Starten gick bra – fick ny transponder kod och försökte styra upp till 1500 minus, svänga kursen till norden, mata in ny kod och hålla utkik för möjligt trafik samtidigt.
Östgöta CTRL – Stockholm CTRL.
“Sweden Control, SE-VKE, transponder 1062, south of Eskilstuna on a flight plan to Västerås.”
“SE-VKE, radar conact, what altitude do you request?”
“3000 ft”
“SE-VKE, check your altitude setting, QNH 1015, I am reading 3400 ft on screen.”
(nei, nei, nei! tomgång, spaken fram, återläsa QNH).

Resten av flyg gick klockrent, tjejen i Västerås tornet var tydligt och trevligt (tack till 130.60, om ni läser det här!) …

Lärorik flygning. Jag har aldrig användt knäbordet och aldrig haft problem med klarering. Men jag skall skaffa en block och pennnan innan nästa flygning.
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Senaste turen

Inläggav jekroth 18 apr 2011 07:51

Det kan vara mer strässande än vad man föreställt sig att komma till en ny flygplats. Nya rutiner och inga kända landmärken att följa.

Bra jobbat
jekroth
 

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 18 apr 2011 08:42

Bra tur!
Det svåra ska övas så det blir enkelt!
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 25 apr 2011 12:39

Långfredagen bjöd på svårfångad termik, först en start med nå't varv med stig:
http://connect.garmin.com/page/activity ... cid=930062

Sen en blåsa upp till 1000 meter (3280.8992 fötter):
http://connect.garmin.com/page/activity ... cid=929609
Tyvärr så kom jag på att slå på klockan först vid 800m...
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 07 maj 2011 18:22

Ibland händer det att René cyklar som en vanlig man!
http://www.youtube.com/watch?v=sZy3rOtYNvI
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Radek 08 maj 2011 21:44

Svenska Flygfält - Hällefors: Tidvis älgar på fältet :shock: Var besviken, såg inga! Och en dumm fråga: om jag skulle vilja lyssna på frekvens 131.125, men radio bara visar 131.12.... är jag på rätt frekvens? Vi har ju ingen tredje decimal i VKE.
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Senaste turen

Inläggav Radek 09 maj 2011 19:39

Värmland, Dalarna och Johannisberg

Jag var på jakt till mina 10 timmar som jag behöver för att ta med passagerare och Söndagens härligt väder var rätt inbjudande för en lång-tur. Kommit till klubbstugan strax efter 14:00, var förberedt hemmifrån – visste, att Siljansnäs var öppet och att Hällefors var landnings-bar. Men jag glömde totalt att jag lovade ta med cert-tårtan. Stackars Rene! Stackars Johan! Jag har med en gång ödelagt deras balanserad diet-plan.

Johan har precis tagit en kille på prov-flyg. När de taxade till tanken och lyfte huven såg jag en ytterst-extatisk uttryck på passagerarens ansiktet. Betyder det att vi har en klubb-medlem till? Det får vi se. Tanka full och upp i luften. Lämnade strax CTR via Dingtuna och var snart jätte-tacksam för GPSen. Inte lättaste navigering. Skog, skog, skog, turbulens upp till 6000 ft. Jodå, höjd-trimm funkar inte. Men det var ingenting att flyga tillbaka för.

Mer skog. Ropade an Hällefors FK, men det var tyst på frekvensen. När jag började misstänka att jag har flugit sig vilse, dök upp bana rätt från skogen. Svenska Flygfält - Hällefors: tidvis älgar på fältet. Var besviken, såg inga, men bush-pilot känsla helt OK! (hoppas det är ingen från Hällefors som läser vår forum). Studs och gå och fortsätta till Hagfors. Här kommer djävlen: hur matar man I frekvensen 122.225? Skulle haft lyssnad bättre på radio-kursen. Jag ropade upp på 122.22, men hörde ingenting. Kommer jag kroka med en seglare? Eller sitter de alla på klubb-stugor och fältet är öppet? Strunt samma, better safe than sorry.

Fortsätta till Torsby, ropa Torsby info, död-tystnad, studsa och upp till Mora. Men jag kunde inte stiga i R-område NO om Torsby. Flög på 4500, hoppade upp och ner I termiken och bara efter 10 minuter kunde jag äntligen stiga till 6000 till lugnare luften. Nära Mora var det fantastisk. Guld ljus, blå Siljan och Mora centrum så nära.

En studs till och ner till Siljansnäs, för bensin åt Kalle Erik och läsk åt mig. Mycket fint flygfält är det! Fick tanka på en gång (34 liter förbrukning I drygt 2 timmars flygning) och sen var det en visning på Flygmuseum, hangaren och klubb-stugan. Otrolig. Om ni inte varit uppe I Siljansnäs, kan jag bara varmt rekommendera. Två fina Dynamics, 7/8 modeller av ur-gammla flygplan – Nieuport, Bleriot...

Sen bara ner till Borlänge, besöka Kloten och väster-ut till vår kraftverk. Navigering till 500 ft skorsten är faktisk fusk!
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Senaste turen

Inläggav jekroth 11 maj 2011 11:29

Bra jobbat kul att få läsa om de utflyckter ni gör det inspererar andra att också åka iväg bortom lillhäradsmasten

Jag skriver inte mer nu då jag måste spara på krafterna då näringsintaget släpar lite :lol:
jekroth
 

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 11 maj 2011 11:38

Det ryktas om att den tyngsta vinschstarten någonsin gjordes i helgen!
Finns det nå bildbevis? Filmat från framsits? Någon? Johan?
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav jekroth 11 maj 2011 18:53

Jag vet inget om de vikter ni vinchade under dagen jag och Rene flög sista luften så dom tunga hade nog åkt då.Men att det var tunga lyft kan jag förstå, för flygplanen var nere före fallskärmen till linan
Film blev det
jekroth
 

FöregåendeNästa

Återgå till Allt annat oviktigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron