Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Senaste turen

Senaste turen

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 07 jul 2010 17:58

En tur i Köping med TBB:
http://connect.garmin.com/player/39556843
TBB var det första segelflygplanet jag(?) flög. Sommaren 87 :-D
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 13 aug 2010 17:36

528 m i kanske max 1 m/s och Holger 50 m ombord!
Det är lite för fränt...
http://connect.garmin.com/player/44000942
Den observante noterar genast att det tar 7 minuter och 32 sekunder att klä på en Janus C med lite hjälp :-)
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 28 aug 2010 15:13

Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 07 okt 2010 03:35

Lite lågt kanske? 15 cm över backen!
http://www.youtube.com/watch?v=z5tkATz84qo
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Anders Sahlberg 25 okt 2010 21:46

Råka springa på denna lilla film på youtuben
http://www.youtube.com/watch?v=Jiz5bqquca4

Tror alla känner igen planet
Anders Sahlberg
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 24 aug 2009 14:02

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 27 okt 2010 15:34

Hmmm, vad är det för ungdomar som tjyvlånat flygplanet?
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 08 nov 2010 13:56

Det ryktas om att SE-UDO va ute på långtur i Lördags!
Är det någon som kan berätte mer?
Vi nämner inga namn, Anders!
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

Re: Senaste turen

Inläggav Anders Sahlberg 08 nov 2010 15:11

[b]Äntligen bra väder. [/b]

Upp tidigt som attans på morgonen för att vara ute på fältet i någorlunda tid.
Väl framme några minuter efter åtta så var två glada lärare på plats.
Passade på att lämna in min elevbok, då jag hämta ut mitt cert i onsdags.

Nu blev det en liten kurs med Johan om flygplanering och hur man skapar en färdplan.
Det blev en färdplan upp till Sundsvall som ringdes in till ATCC.
Efter en stund ringde ATCC tillbaka och meddelade att Sundsvall stänger kl 10:00, tackar för informationen.
Tar alla saker som ska med och går ut till UDO som René har tankat under tiden.

Det här med planering tar längre tid än man tror i början, måste lära sig att speeda upp den kunskapen.
Men 09:30 så sitter vi i planet i alla fall och taxar ut för start.
Västerås tornet är stängt så jag aktiverar färdplanen i luften kl 09:40.
Efter en liten stund återkommer Sweden och frågar vilken höjd vi hade tänkt oss, jag svara 4500 ft.
UDO är som ni vet inte den snabbaste planet att stiga med..
när vi når Sala efter ca 20 min så är vi uppe på 4000 ft. snart kan vi öka farten :-D
Det var en massa babbel på Sweden-kontroll i början, Vi hörde även att Ove kom in och meddela att han skulle flyga norrut (tror det var Ljusdal).
När vi kom upp mot Gävle till så meddela Sweden att vi skulle byta frekvens, och med det bytet vart det tyst på kanalen....
Den enda trafiken var att Sweden sökte efter en ett yrkesflygplan som dom inte fick kontakt med.
Och därför bad div. flygplan kolla på andra frekvenser efter det, och efter ett tag så hitta flighten dit lagom till att den skulle byta igen :-D.
Jag och René log lite åt det hela, 2 yrkespiloter som måste ha knappat in fel frekvens :-D.

[b]Långsamt går det med 20 kn motvind[/b] men sakta och säkert närmar vi oss Sundsvall.
Framme vid Njurunda minska jag gasen lite grann utan att minska farten för att komma ner när vi ska gå in i kontrollzonen vid Tjuvholmen.
Provar att ropa upp Sundsvallstornet och Info men det var knäpptyst.
Så vi fortsatte in och över Alnön där det var konstig luft, turbulent /rotor /termik....
Guppigt blev det in mot bana 34, lång och bred asfaltbana var det, tycker att landningen gick bra i alla fall.
Ska bli skönt att vila röven några minuter. Taxa fram till tankanläggningen.
Medan jag ringde in och stängde färdplanen (flygtid 2:30) så började René dra fram slang och jorda planet för här skulle vi ju tanka.
Hmm med denna automat var man tvungen att tala om hur många liter man skulle tanka innan...... gillar inte detta men knappa in 40 l, och det vart nästan full tank.
Vi passa på att vattna gräsmattan lite innan vi hoppa in i planet igen för start mot Härnösand som var målet med denna flygning.
Taxa ut för start bana 34 via taxiväg D, Vi tog inte hela banan utan nöjde oss med typ 1,5 km bana.
Ropa upp att vi nu startar men som när vi kom så fanns det ingen som ville prata med oss.. full gas framåt.
OJJJJJ vad det stiger vänder tillbaka och stiget bara fortsätter, 1500 ft. på ingen tid alls.
Måste vart någon form av hang/våg effekt för det steg enormt bra, kurs Härnösand som nu bara ligger ca 10 min bort.
Flyger in över stan och rundar Smitingen (Badplats i Härnösand)
På finalen så ser vi att det är skog i båda ändar av fältet och att det var smalt med blött grus.
Så vi beslutar att avbryta landningen då vi har full tank och väger en hel del.
Så nu styr vi tillbaka mot Sundsvall och DETO-rapporteringspunkten för färd mot Ljusdal.
Fortfarande ingen som svarar i Sundsvall.
Väl framme i Ljusdal på ca 5000 ft. så ropar jag upp Sweden och skapar en ny färdplan hem till Västerås.
Och nu var det ju medvind så det går mycket fortare. När vi passerade Hofors så sa René att snart börjar den [b]tråkigaste delen…[/b]
Det är när man ser värmeverket långt bort i fjärran som närmars sig så långsamt som bara värmevärk kan göra.
När vi kommit till Sala så ropar jag upp Sweden och avslutar vår färdplan.
Provar att ropa Västerås tornet det svar vi får är från SE-VKE (Johan är ute och flyger) Fick René följa med tillbaka fråga Johan, Skälvklart fick han det.
Tar sikte på värmeverket och angör höger bas för landning på stråk 23.
[b]Detta blir intressant[/b]
Solen rakt i ögonen, Fältet ser man inte men väl banan, så det var bara att sikta in sig bredvid det man ser, tur man var två som kolla ut efter var vi skulle landa.
Men ner kom vi även om det blev [b]en[/b] liten studs,
På marken igen efter en andra flygning som tog 2:30 så summan blev en 5 timmar lång flygning.

Vad könt det var att kliva ur planet, Träsmak..

Då har man flygigt på inlämnad färdplan samt en som vi skapa i luften.
Sweden Control var hur snälla som helst, klart värt att använda deras tjänster vid flygningar framöver.

Tackar Johan för hjälpen med färdplanen
Tackar René för att han orkade följa med på resan som passagerare och inte som lärare samt med träsmaken i baken. :-D

Anders Sahlberg
Anders Sahlberg
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 24 aug 2009 14:02

Re: Senaste turen

Inläggav Jonas Nordin 09 nov 2010 16:57

Kul att läsa om din långa flygning! Nu har du prövat på vågflygning, så då är det väl bara att börja planera för Ottsö? ;-)
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Re: Senaste turen

Inläggav Mark 16 apr 2011 20:00

Idag blev det 620m, svårfångad termik men skam den som ger sig!
På Söndag blir det bättre! En av dagens vinschningar:
http://www.paraglidingforum.com/leonardo/flight/433314
Mark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 18 maj 2010 16:07

FöregåendeNästa

Återgå till Allt annat oviktigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron