[b]Äntligen bra väder. [/b]
Upp tidigt som attans på morgonen för att vara ute på fältet i någorlunda tid.
Väl framme några minuter efter åtta så var två glada lärare på plats.
Passade på att lämna in min elevbok, då jag hämta ut mitt cert i onsdags.
Nu blev det en liten kurs med Johan om flygplanering och hur man skapar en färdplan.
Det blev en färdplan upp till Sundsvall som ringdes in till ATCC.
Efter en stund ringde ATCC tillbaka och meddelade att Sundsvall stänger kl 10:00, tackar för informationen.
Tar alla saker som ska med och går ut till UDO som René har tankat under tiden.
Det här med planering tar längre tid än man tror i början, måste lära sig att speeda upp den kunskapen.
Men 09:30 så sitter vi i planet i alla fall och taxar ut för start.
Västerås tornet är stängt så jag aktiverar färdplanen i luften kl 09:40.
Efter en liten stund återkommer Sweden och frågar vilken höjd vi hade tänkt oss, jag svara 4500 ft.
UDO är som ni vet inte den snabbaste planet att stiga med..
när vi når Sala efter ca 20 min så är vi uppe på 4000 ft. snart kan vi öka farten
Det var en massa babbel på Sweden-kontroll i början, Vi hörde även att Ove kom in och meddela att han skulle flyga norrut (tror det var Ljusdal).
När vi kom upp mot Gävle till så meddela Sweden att vi skulle byta frekvens, och med det bytet vart det tyst på kanalen....
Den enda trafiken var att Sweden sökte efter en ett yrkesflygplan som dom inte fick kontakt med.
Och därför bad div. flygplan kolla på andra frekvenser efter det, och efter ett tag så hitta flighten dit lagom till att den skulle byta igen
.
Jag och René log lite åt det hela, 2 yrkespiloter som måste ha knappat in fel frekvens
.
[b]Långsamt går det med 20 kn motvind[/b] men sakta och säkert närmar vi oss Sundsvall.
Framme vid Njurunda minska jag gasen lite grann utan att minska farten för att komma ner när vi ska gå in i kontrollzonen vid Tjuvholmen.
Provar att ropa upp Sundsvallstornet och Info men det var knäpptyst.
Så vi fortsatte in och över Alnön där det var konstig luft, turbulent /rotor /termik....
Guppigt blev det in mot bana 34, lång och bred asfaltbana var det, tycker att landningen gick bra i alla fall.
Ska bli skönt att vila röven några minuter. Taxa fram till tankanläggningen.
Medan jag ringde in och stängde färdplanen (flygtid 2:30) så började René dra fram slang och jorda planet för här skulle vi ju tanka.
Hmm med denna automat var man tvungen att tala om hur många liter man skulle tanka innan...... gillar inte detta men knappa in 40 l, och det vart nästan full tank.
Vi passa på att vattna gräsmattan lite innan vi hoppa in i planet igen för start mot Härnösand som var målet med denna flygning.
Taxa ut för start bana 34 via taxiväg D, Vi tog inte hela banan utan nöjde oss med typ 1,5 km bana.
Ropa upp att vi nu startar men som när vi kom så fanns det ingen som ville prata med oss.. full gas framåt.
OJJJJJ vad det stiger vänder tillbaka och stiget bara fortsätter, 1500 ft. på ingen tid alls.
Måste vart någon form av hang/våg effekt för det steg enormt bra, kurs Härnösand som nu bara ligger ca 10 min bort.
Flyger in över stan och rundar Smitingen (Badplats i Härnösand)
På finalen så ser vi att det är skog i båda ändar av fältet och att det var smalt med blött grus.
Så vi beslutar att avbryta landningen då vi har full tank och väger en hel del.
Så nu styr vi tillbaka mot Sundsvall och DETO-rapporteringspunkten för färd mot Ljusdal.
Fortfarande ingen som svarar i Sundsvall.
Väl framme i Ljusdal på ca 5000 ft. så ropar jag upp Sweden och skapar en ny färdplan hem till Västerås.
Och nu var det ju medvind så det går mycket fortare. När vi passerade Hofors så sa René att snart börjar den [b]tråkigaste delen…[/b]
Det är när man ser värmeverket långt bort i fjärran som närmars sig så långsamt som bara värmevärk kan göra.
När vi kommit till Sala så ropar jag upp Sweden och avslutar vår färdplan.
Provar att ropa Västerås tornet det svar vi får är från SE-VKE (Johan är ute och flyger) Fick René följa med tillbaka fråga Johan, Skälvklart fick han det.
Tar sikte på värmeverket och angör höger bas för landning på stråk 23.
[b]Detta blir intressant[/b]
Solen rakt i ögonen, Fältet ser man inte men väl banan, så det var bara att sikta in sig bredvid det man ser, tur man var två som kolla ut efter var vi skulle landa.
Men ner kom vi även om det blev [b]en[/b] liten studs,
På marken igen efter en andra flygning som tog 2:30 så summan blev en 5 timmar lång flygning.
Vad könt det var att kliva ur planet, Träsmak..
Då har man flygigt på inlämnad färdplan samt en som vi skapa i luften.
Sweden Control var hur snälla som helst, klart värt att använda deras tjänster vid flygningar framöver.
Tackar Johan för hjälpen med färdplanen
Tackar René för att han orkade följa med på resan som passagerare och inte som lärare samt med träsmaken i baken.
Anders Sahlberg