Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Flygteoretisk gåta

Flygteoretisk gåta

Flygteoretisk gåta

Inläggav Radek 19 feb 2014 13:16

Låt oss anta att vi har två identiska flygplan, fast den ena (VKE) är fulltankad och med två personer ombord. Den andra är, till exempel VIN, har nästan soppatorsk och är flugen av liten pilot på 65 kg. Dvs. VKE är betydlig tyngre än VIN. Vad gäller vid glidflygning från FL165?

a) Kommer VKE ha sämre glidtal än VIN?
b) Är fart för bästa glidtal identisk för VKE och VIN?
c) Kommer VKE lika långt som VIN?
d) Hur förändrar sig glidtal med höjden?

Kommer ni ihåg teori? Och kommer segelflygare ihåg bättre teori än UL-flygare? Snurrande frågor … ;)
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Flygteoretisk gåta

Inläggav jahnlund 20 feb 2014 20:45

a)nej
b)nej
c)ja
d)om man håller samma indikerade fart på höjd borde det väl inte förändras?

men om det t.ex. är motvind borde det bli annorlunda:
a)bättre effektivt glidtal, om vke flyger fart för bästa glid
b)nej
c)längre, om vke flyger fart för bästa glid

..eller är man ute och cyklar??
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: Flygteoretisk gåta

Inläggav Larry H 21 feb 2014 18:46

Svarar samma som Matti
Larry H
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 jun 2009 11:08

Re: Flygteoretisk gåta

Inläggav Larry H 21 feb 2014 18:52

Mena ju jahnlund förstårs? Men Matti hade säkert hållit med :D :D
Larry H
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 jun 2009 11:08

Re: Flygteoretisk gåta

Inläggav jonny majava 21 feb 2014 22:11

Dom kommer att ha samma glidtal men vid olika hastighet. Fart för bästa glidtal ökar med vikten.
Det är därför segelflygplan lastar vatten som barlast.
Glidtalet är konstant oberoende av höjden. På hög höjd minskar luftmotståndet men sjunket ökar i exakt samma utsträckning, dvs man kommer att sjunka fortare men även glida framåt fortare.

Vke kommer längre då fart för bästa glid kommer att vara högre.

Detta förutsätter naturligtvis att båda planens piloter vet den aktuella hastigheten för bästa glid. Kör man på 55 kt som är den hastighet som är skriven i FHB så vinner vin.


Fart för bästa glidtal ändras såhär:

Fart vke = fart vin * Sqrt (vikt vke/vikt vin)

Antaganden, vin = 336 kg, vke = 450 kg
Fart för bästa glidtal enl FHB = 55 kt vid 450 kg

Fart vin = 55 kt * sqrt (336/450) = 47,5 kt
Fart vke = 55 kt

Notera att samma förhållande gäller även för stallfart som i Fhb anges till 35 kt vid 450 kg.

Antag att vi lastar vke till 550 kg så blir nya stallfarten

35 kt * sqrt (550/450) = 38,7 kt. Sen kan ju den som vill räkna ut vad det innebär i rörelseenergi... (Vk = 0.5 mv2)

Jm
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs

Re: Flygteoretisk gåta

Inläggav jahnlund 22 feb 2014 21:37

Varför skulle VKE glida längre när de har samma glidtal men vid olika fart?
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: Flygteoretisk gåta

Inläggav jonny majava 22 feb 2014 23:46

:-)
För att jag blandade ihop två tankar till en o samma och rörde till det i mitt huvud.

Självklart har jag fel på den punkten. Varför skulle den glida längre när de har samma glidtal. Sammanblandningen består i att om man hade flygit båda planen enligt fhb, dvs vid 55 kt så hade resultatet blivit det jag beskrev.

L/d är alltid L/d och beror enbart på aerodynamik. Har inget med vikt att göra... :oops:


/jonny
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs


Återgå till Allt annat oviktigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron