Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - GPS till UDO`n

GPS till UDO`n

Re: GPS till UDO`n

Inläggav Jonas Nordin 14 okt 2011 21:37

Adressen ser rätt ut, men skriv helst inte ut e-postadresser i klartext på forumet då dom lätt snappas upp av sökrobbotar och hamnar i listor för massutskick/spaming. En e-postlänk finns på kontaktsidan så använd gärna den. (Den är kodad för att minska risken för spam.)
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Re: GPS till UDO`n + VPY

Inläggav Radek 15 okt 2011 10:21

Klubben har precis köpt en flygplan för 600+ tusen. En GPS är en nästan absolut behov för att flyga i mer komplicerade luftrum.

Jag kan tänka mig släppa en tusenlapp för att skaffa en klubb GPS till VPY. Finns det några andra som kan tänka sig 'sponsorera'? Beroende på hur många vi är kan vi kanske ta halva pris och klubben tar den andra halvan. Svara snabb, vi skall ha en konkret förslag till styrelsemöte nästa vecka.

Angående hörlurar: jag köpte egna. Jag tror att det är helt OK att ha en annan par till VPY som är likadant med klubb-hörlurar till VKE och UDO. Lightspeed Zulu till en klubb-flygplan är överdriven. VKE har bättre mottagning på radio, trots att det är annars bullrigare än VPY.
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: GPS till UDO`n

Inläggav Harald 15 okt 2011 14:48

Jag säger som Radek att jag är också villig att sponsra med 1000 el. 2000 kronor till en GPS, men då till UDO`n förstås.
Tycker det ska finnas en GPS till alla plan i klubben. Men jag vill ju att det ska vara en kvalitativ och ny GPS och ingen gammal svart-vit GPS (även om dom för alla del säkert också fungerar bra) innan jag går in med sponsring.
Blir vi några stycken kanske vi kan kan lägga in förslaget till nästa möte att om vi blir några stycken så kan sponsringen ta halva kostnaden och klubben andra. Eller något åt det hållet.
Vilken GPS känns relevant för UDO`n? Vilka är intresserade av mitt ( Radeks...) förslag?

Nu är det snabba puckar som gäller! Bra förslag Radek, jag snodde det rakt av! :D
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: GPS till UDO`n

Inläggav Harald 15 okt 2011 17:21

Mitt förslag på GPS till klubben för UDO är Garmin 695.

Gå in på [url]https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=156&pID=14860[/url] för mer info.

Priset i svenska kronor ( för endast GPS`en ) är strax under 14 000 svenska kronor. Dyrt? Ja, men om man drar ut det över några år så är det ju en strunt summa. Skulle vi sedan kunna sponsra några tusen ( vi som flyger UDO) så blir det ju inte så mycket för klubbkassan. Det blir mitt förslag.
Har också en idè för hur vi ska samsas om den. Att man antingen lägger in GPS`en som en kategori i bokaplan eller bygger nytt för GPS utlåning. Det tror jag är det enda vettiga lösningen. Jag kommer skicka in förslag till Egon imorgon eller på måndag för styrelsemötet. Så vi kan väl diskutera lite till först tänkte jag.

[img]Garmin%20695.JPG[/img]
Bilagor
Garmin 695.JPG
Garmin 695.JPG (14.13 KB) Visad 7486 gånger
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jahnlund 15 okt 2011 18:56

Jag kan också tänka mig att gå in med nån tusing för en UDO-gps.
Såg idag att man på VFK även lagt in en GPS i myweblog för bokning enligt den modell Harald talar om ovan.

Personligen skulle jag nästan hellre se att man satsar på typ modell 296. 695:an är säkert en utmärkt enhet.. men får man så mycket mer funktionalitet för pengarna? Det är ju en stor och fin skärm, men den blir också lite otympligare i cockpit, och lämpar sig antagligen bäst för panelmontage eller fäste på flygplan med yoke. Jag tror en 296 har allt som behövs för UDO men till mycket mindre pengar (ksab tar 18800 för 695). Som jekroth säger så blir den ju inte föråldrad så länge den kan uppdateras.

Sen finns ju iofs SkyDemonMobile... Jag testade utvärderingsversionen av SkyDemon vid planering för en ölandsresa och gillade programmet.
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: GPS till UDO`n

Inläggav Radek 15 okt 2011 19:58

Fast monterad GPSen är ingen bra ide, om man kan välja. Det som du vill göra är ta GPSen in i varm klubbhus, programera sträcka, kanske överföra data from dator, koppla in i planet ok åka. Du vill också uppdatera den ibland. Upptäckte på norsk grense att VKE hade inte alla senaste VFR rapporteringspunkter. Det gick bra efter kartan den här gången. Fast monterad betyder begränsad användning. Och 696 eller 796 är jävla dyrt :o för det som man faktisk behöver.
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: GPS till UDO`n + VPY

Inläggav Radek 15 okt 2011 20:05

Hur använder jag GPSen in VKE: mata in målflygplats på marken, även om jag tar omväg och flyga efter för-bestämd linie.

Att göra någonting ed GPS i luften är krångligt: man kan bara använda en pytteliten joystick som är värdelös och tar otrolig mycket tid. Sen kan man nästan inte läsa gröna menyer på svart bakgrund. Jag säger att mindre är mer i vissa fall: enkelt GPS med enkla funktioner med karta räcker. Je enklare desto bättre. Skita i terräng profil, du flyger VFR.

Det betyder: större joystick, enklare menyer, mindre skärm.
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jonny majava 15 okt 2011 20:14

AvMap som sitter i VKE är jäkligt svårnavigerad och svår att pilla med under flygning. Men det är nog de flesta GPS:erna, Dock inte 695! Det är nog den bästa GPS:en ur användarsynvinkel. Det är min erfarenhet.

EN annan sak. Att fast montera en GPS i UDO låter sig inte göras sådär bara. UDO är ett certifierat flygplan där man endast får installera certifierade grunkor. Så i den kärran är nog endast bärbar GPS möjlig.
I VPY och KE får vi göra lite mer som vi vill men jag är nog också inne på Radeks linje att det bör vara en bärbar (eller lätt löstagbar) för att kunna jobba med den vid bordet när man skall programmera rutter.

För VPY:s del röstar jag på en 296.

/jonny
jonny majava
Motorflygchef
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 feb 2008 21:29
Ort: Ramnäs

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jekroth 15 okt 2011 20:29

Harald
1. Var hade du tänkt dig att GPSen skulle sitta ?
Jag har under flera år flygit UDO med min 496 den fick precis plats uppe på instrument panelen, där sitter nu Flarm enheten så den platsen är upptagen.

René har ett fäste han kan nypa fast 196an hängande i instrumentbrädan. 196 och 496 är lika stora och i båda fallen så har det varit gränsare att få dit den. 695 är betydligt större och får defenetivt inte plats Den får inte skymma vare sig instrument ,radio eller transponder.

Den går att lägga i knä, men då hindrard den roder rörelser, du skall även ta i beräkning att den behöver extern antenn och 12v altså två kablar att trassla runt med, den går givetvis i första hand på batteri men du måste alltid ha en strömkabel tillhands. När du sen åker på de turer du kan ha nytta av en GPS ska du även ha ett knäbord och då faller det i orimlighet att ha både ett knäbord och GPS i knä, du har redan din livförsäkring spaken där.
Att lägga över sakerna i högersitts är direkt olämpligt vilket jag fick upptäcka det tuffa vägen då min handradio lade sig så illa att jag fick roderlåsning på bas bana 23.
Nu återstår bara hatthyllan och jag tror inte det funkar. :twisted:

2. varför skall den in i bokningssystemet den bör sitta i permanentfäste i UDO. den funkar inte ihop med UL maskinerna och VKE har sin panelmonterade VPE skall ha sin 296-496 ständigt monterad för att Autopilot samt alla funktioner i EFIS skall fungera.

3. Du skrev i ett tidigare inlägg att du inte hade någon erfarenhet av flyg gpser, men med ditt förslag på 696 istället för en 296- 496 verkar inte ta till dig den information jag delgivit i tidigare inlägg läser man i specarna så kan man se i varja fall kan jag göra det som använt en hel del GPSer att 695 kan inget mer än en 296.
Du har allså inte funderat på hur det praktiskt skall fungera. och var den skall sitta. Den är bara läcker på bild. lägg till 1900 kr så får du med 3D vyerna också

4. Varför köper du inte den själv dela med brosan så blir det bara 7 var kanske fler kan vara intresserade, jag betalade själv 14 för min. samt uppdaterar den för 399,99 USD om året för att veta att den är i toppskick. och det ångrar jag aldrig
jekroth
 

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jahnlund 15 okt 2011 23:11

*ändrat*
Jag håller med om många av fördelarna med 296. Men har ingen testat SkyDemon? Planeringsprogramvaran på PC är riktigt bra. Den hämtar allt väder, alla relevanta NOTAM och sammanställer alla frekvenser som behövs för berörda luftrum. Sen kan man printa ut bibban med all info och ladda över rutten i SkyDemonMobile. Javisst, man får inte bli lat och slarva över planeringen, men det ger en ypperlig överblick.
Senast redigerad av jahnlund 16 okt 2011 15:24, redigerad totalt 1 gång.
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

FöregåendeNästa

Återgå till Allt annat oviktigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron