Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - GPS till UDO`n

GPS till UDO`n

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jahnlund 13 okt 2011 11:22

Jag ser också touch som ett plus, men inte om det är på bekostnad av skärmkontrast eller nyttiga funktioner.

Ekroth, kan du i en positiv och informativ ton berätta varför du valde 496 framför någon annan modell?
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: GPS till UDO`n

Inläggav Harald 13 okt 2011 11:46

[quote="jekroth"]Vilka funktioner menar du gör flygningen säkrare.[/quote]

Tja, jag har ju bara vid få tillfällen flygit med GPS, men, vad jag tänkte är väl att ju mindre tid du behöver lägga på att knappa på GPS´en i luften desto bättre. Sen finns ju funktioner som Real Time-väder och information om inflyttade trösklar m.m. inlagt på dom nya. Terrängprofiler med berg och dalar m.m. På dom nyare GPS`erna ska det väl också finns varningsssytem för andra flygplan också. Lite sånt jag tänkte på vad gäller säkerhet. Sen gäller det också att GPS`en ska gå att placera så rakt framför piloten som möjligt också.
Sen är det ju smidigare med touchscreen. Ska du dra på kartan lite så behöver du ju bara dutta lite med fingret.

[quote="jahnlund"]Jag ser också touch som ett plus, men inte om det är på bekostnad av skärmkontrast eller nyttiga funktioner.

Ekroth, kan du i en positiv och informativ ton berätta varför du valde 496 framför någon annan modell?[/quote]

Men håller med föregående talare, dela gärna med dig av dina erfarenheter och åsikter om vilken GPS som är att föredra.
Det ekonomiska löser sig. Dom som flyger UDO är nog villiga att gå in med lite pengar om det går till ett gott syfte. ( Ialla fall jag är det!)
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jekroth 13 okt 2011 13:23

Självklart
Jag hade en Garmin Pilot III som även den hade all den information som dom större gpserna har.
När jag råkat spräcka skärmen på den så ville jag köpa en ny och sonderade marknaden. Då 496 har både bil och flyg kartor kunde jag ta den på firman. men trots att jag vid den tidpunkten hade råd så hade jag beslutsångest då det var mer pris än faktisk skilnad, men är man prylbög och dessutom hade råd så blev det den dyrare.
Jag trodde också att en 5 ggr så snabb processor skulle göra skillnad. Nu har jag haft den sedan 2007 och kunnat jämföra den med andra och skilnaden mot en 296 är inte märkbar. det som är avgörande är att jag vet att min GPS alltid är uppdaterad och att jag kan använda/ändra i de flesta funktioner utan att tänka och därmed tappa fokus på flygningen.
Det gäller ju faktiskt att t.ex. en omställning av GPSen inte tar fokus från flygningen så man bomma t.ex. höjden, R- områden eller CTR/ TMA zons gränser.
jekroth
 

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jekroth 13 okt 2011 13:46

Väder data i GPSen får du om du flyttar till USA 396, 496, 596, 696 och 796 har den funktionen men Europa har inte stöd för det.

Om du lägger in en rutt i GPSen och skall åka genom ett TMA eller CTR eller bara flyger på färdplan så vad gör du då när flygledningen omdirigerar dig från din tänkta flygväg.
Förutsättningen är densamma vare sig du då har en 196 eller en Garmin 1000, du måste kunna funktionerna innan du flyger, för när du får order av ATC skall den utföras och då har du inte tid med "[i]hur var det nu man gjorde[/i]"

Trängprofilen i 3D som t.ex. 795 /6 har är ju tjusiga men vilken nytta har du av den. trängvarning finns med redan i 296

Redan 395an har Trafic information alert TIA för att varna för andra flygplan men du måste koppla den mot Garmins GTX 330 S transponder för att få upp andra flygplan på skärmen och det gäller samma även för den nyaste GPS 796

Flygplatser,FRQ,banriktningar, ILS, Vor, inpasseringspunkter mm. finns i alla flyg GPSer, Taxivägar gäller bara USA

personligen föredrar jag piltangentsknappen stt flytta kartan med och slippa kladd från fingrarna på skärmen
jekroth
 

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jahnlund 14 okt 2011 13:23

Låter ju som att en 296 skulle duga utmärkt för husbehovet i UDO.
/Johan Ahnlund
jahnlund
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 11 sep 2011 11:39

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jekroth 14 okt 2011 14:47

Ja 296an är ingen dålig GPS även om den har ett par år på nacken. Det är den jag rekomenderat att vi ska skaffa till VPY.
Att Garmin valde att skrota 2xx-3xx och 4xx serierna beror nog helt på att dom konkurerade för mycket med de nya.
jekroth
 

Re: GPS till UDO`n

Inläggav Harald 14 okt 2011 15:37

Nordin sa att frågan kring GPS`s inköp skulle diskuteras vid nästa styrelsemöte? Någon som kan informera om när det är så att man vet hur långt fram ett ev. beslut ligger?
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: GPS till UDO`n

Inläggav jekroth 14 okt 2011 17:22

26 okt
men du skall nog inte hoppas på att det blir något beslut om ett omgående inköp
jekroth
 

Re: GPS till UDO`n

Inläggav Jonas Nordin 14 okt 2011 17:31

Preliminärt datum för nästa styrelsemöte är satt till 26/10, men ingen kallelse har gått ut ännu...
Specifika förslag kan lämnas till sekreteraren (Egon Vickerius). Om det t.ex. finns ett antal personer som kan tänka sig att bidra ekonomiskt till att köpa in en viss GPS så är det inte fel att skriva ihop något om detta som ett underlag för beslut vid styrelsemötet.

Själv har jag använt en privat bilnavigator med WinPilot när jag flugit med UDO. Tycker det fungerar bra, för mina behov i.a.f...
[b][url=http://www.vasterassegelflyg.se/forum/ucp.php?mode=register]Registrera dig[/url] på forumet om du inte redan gjort det... Det är enkelt![/b]
[i](Använd bara ditt riktiga namn som användarnamn så att vi vet vem du är och kan godkänna din registrering.)[/i]
Jonas Nordin
Kassör
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 10 maj 2009 08:56

Re: GPS till UDO`n

Inläggav Harald 14 okt 2011 18:06

[quote="Jonas Nordin"]Preliminärt datum för nästa styrelsemöte är satt till 26/10, men ingen kallelse har gått ut ännu...
Specifika förslag kan lämnas till sekreteraren (Egon Vickerius). Om det t.ex. finns ett antal personer som kan tänka sig att bidra ekonomiskt till att köpa in en viss GPS så är det inte fel att skriva ihop något om detta som ett underlag för beslut vid styrelsemötet.
quote]

[quote]sekreterare(snabel-a)vasterassegelflyg.se[/quote][/quote] [i](Adressen redigerad av Jonas Nordin)[/i]

Är det rätt mail till Egon?
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

FöregåendeNästa

Återgå till Allt annat oviktigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron