Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 110: Undefined array key "cached"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 111: Undefined array key "normal"
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/b/a/f/vasterassegelflyg.se/httpd.www/forum/includes/functions.php on line 2910 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/db/dbal.php on line 112: Undefined array key "total"
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3391: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3393: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3394: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3395: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2910)
Västerås Segelflygklubb • Visa tråd - Flygning i Norge

Flygning i Norge

Flygning i Norge

Inläggav Harald 13 jun 2011 16:27

Har bläddrat lite på nätet men hittar ingen bra information om flygplatser och flygfält i Norge. De borde väl finnas någon slags "svenska flygfält" ,fast norsk version , eller?
Flyger man bortåt värmland kan man ju lika gärna flyga in i Norge en sväng. Men det skulle vara bra om man fick veta lite hur det fungerar o så.

Någon som har lite matnyttig information i ämnet?!
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: Flygning i Norge

Inläggav Radek 13 jun 2011 17:19

Jag har köpt kartan Southern Norway, ICAO, 1:500 000. Skall bara kopiera den och sen kan jag låna den ut.
Annars upptäcke jag att det finns en Jeppesen manual för Norge utan uppdateringar, som är inte sååååååå dyrt (i norska priser, förstås :o :o :o ), kolla KSAB.
Sen har de också ganska bra info på IPPC.NO i seksjon AIP, https://www.ippc.no/norway_aip/current/index.html .
Och sist och inte minst, en jättebra website http://www.norskeflyplasser.no/ , lika flygkartan.se

Jag tänkte faktisk flyga till Bergen utan Jeppesen, bara med utskrivna bläddrar från norsk AIP. Men det ska regna i Bergen 7 dagar rakt nu, jag tvekar att jag kommer förbi Örebro :twisted:
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Flygning i Norge

Inläggav Harald 13 jun 2011 17:58

Kempegrejt Radek!

Elverum, Starmoen utanför Hamar såg ju jättefin ut med ett jättestort grästråk!

Har du (eller någon annan på forumet) hört några bra rekomendationer om några fält/flygplatser i Kongsvinger och Hamar regionen? Vore intressant att höra lite. Tack för infon ialla fall. den var jättebra! Precis vad jag letade efter!
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: Flygning i Norge

Inläggav jekroth 13 jun 2011 19:20

Alla större flygplatser finns i Norska AIP på samma sätt som de Svenska. Där finns även vad som gäller för VFR flygning i Norge till ex. att tullen skall ha ett meddelande om när du kommer och vart du ska landa 4 tim innan du passerar gränsen. Men som sagt är det viktigt att läsa på den Norska AIPn finns på Norska eller Engelska.
VKE har tillstånd i Norge till o med September men [color=#800000]piloten måste skicka in ansökan om besök Maila AndersEikefjord.Slettvold@caa.no bifoga cert och medical[/color] och ha fått ett skriftligt tillstånds dokumen att ha med på turen.
UDO räcker det med färdplan och meddelande till tullen

Det förekommer en hel del PPR så kolla upp det extra noga flygplatser som inte finns i AIPn kan man hitta via lokala flygklubbar med lite fantasi och Goggle

Och när René och jag var i Sälen sa en Norsk jente när vi skulle åka "go tur" och då kände jag mig tvungen att svara " vi fly icke på tur utan på go kunskap" :lol:
Och det ska ni också göra
Senast redigerad av jekroth 13 jun 2011 19:41, redigerad totalt 1 gång.
jekroth
 

Re: Flygning i Norge

Inläggav jekroth 13 jun 2011 19:28

Dessa finns i Norska AIPn

ENAT - ALTAENAN - ANDENES/Andøya
ENDU - BARDUFOSS
ENBR - BERGEN/Flesland
ENBV - BERLEVÅG
ENBO - BODØ
ENBN - BRØNNØYSUND/Brønnøy
ENBS - BÅTSFJORD
ENFG - FAGERNES/Leirin
ENFL - FLORØ
ENBL - FØRDE/Bringeland
ENHF - HAMMERFEST
ENEV - HARSTAD/NARVIK/Evenes
ENHK - HASVIK
ENHD - HAUGESUND/Karmøy
ENHV - HONNINGSVÅG/Valan
ENKR - KIRKENES/Høybuktmoen
ENKJ - KJELLER
ENCN - KRISTIANSAND/Kjevik
ENKB - KRISTIANSUND/Kvernberget
ENNA - LAKSELV/Banak
ENLK - LEKNES
ENMH - MEHAMN
ENRA - MO I RANA/Røssvoll
ENML - MOLDE/Årø
ENMS - MOSJØEN/Kjærstad
ENRY - MOSS/Rygge
ENNM - NAMSOS
ENNK - NARVIK/Framnes
ENNO - NOTODDEN
ENAS - NY ÅLESUND/Hamnerabben
ENGM - OSLO/Gardermoen
ENRO - RØROS
ENRM - RØRVIK/Ryum
ENRS - RØST
ENSD - SANDANE/Anda
ENTO - SANDEFJORD/Torp
ENST - SANDNESSJØEN/Stokka
ENSN - SKIEN/Geiteryggen
ENSG - SOGNDAL/Haukåsen
ENZV - STAVANGER/Sola
ENSK - STOKMARKNES/Skagen
ENSO - STORD/Sørstokken
ENSB - SVALBARD/Longyear
ENSA - SVEA
ENSH - SVOLVÆR/Helle
ENSR - SØRKJOSEN
ENTC - TROMSØ/Langnes
ENVA - TRONDHEIM/Værnes
ENVD - VADSØ
ENSS - VARDØ/Svartnes
ENOL - ØRLAND
ENOV - ØRSTA-VOLDA/Hovden
ENAL - ÅLESUND/Vigra
Senast redigerad av jekroth 13 jun 2011 19:50, redigerad totalt 3 gånger.
jekroth
 

Re: Flygning i Norge

Inläggav jekroth 13 jun 2011 19:46

[quote="Radek"]Jag tänkte faktisk flyga till Bergen utan Jeppesen, bara med utskrivna bläddrar från norsk AIP. Men det ska regna i Bergen 7 dagar rakt nu, jag tvekar att jag kommer förbi Örebro :twisted:[/quote]

Det räcker nästan med Stockholm TMA för dig Örebro finns med på den såvida du inte redan har memorerat sträckan :)
jekroth
 

Re: Flygning i Norge

Inläggav Harald 13 jun 2011 20:19

Tack för infon där Ekroth! Mycket matnyttigt att veta.
Och det är väl inte så dåligt att flyga till Örebro. Fråga Larry, han vänder ju redan vid Lillhäradsmasten ;)
Harald
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 dec 2010 17:31

Re: Flygning i Norge

Inläggav Radek 13 jun 2011 20:47

Johan, säkert har hag memorerad sträckan. Kortfattad beskrivning: ok vid J-berg svänga så att du har Hässlö bakom dig, IKEA (stor blå hus, gula bokstaver) på höger. Rakt fram till Köping (mycket vatten på vänstre hand, skog på höger). Sen dyker Köping silo upp från disen (undvika på höger sida). Förbi Köping fortsätter optimister tills de ser den stora masten norr om Örebro. Nu är du så lågt att du kan klippa gräset med propellern. Om du har tur (ikke norsk tur, utan svensk tur), så ser du ljuset på toppen av masten. Annars ser du bara den ljuset i mitten. Nu är det dax att vända. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Radek
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 04 feb 2011 21:46

Re: Flygning i Norge

Inläggav jekroth 13 jun 2011 21:42

Klockrent :lol:
jekroth
 

Re: Flygning i Norge

Inläggav Larry H 14 jun 2011 17:16

op op op harald..Skulle vara kul att höra din resa till åland eller något annat längre bort än trosa.trosa har ju knapt en radio på fälltet.
Larry H
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 jun 2009 11:08

Nästa

Återgå till Allt annat oviktigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron